آخرین مطالب انجمن علمی پردیس کوروش کبیر

آخرین مطالب انجمن علمی پردیس کوروش کبیر

Link to انجمن علمی پردیس کوروش کبیر

بندر انزلی » مناره انزلی

Posted: 01 Jun 2013 01:50 PM PDT



مناره انزلی یا برج ساعت در گذشته به عنوان فانوس دریایی بندر انزلی بود و امروز ساعت را به اهالی انزلی نشان می‌دهد. طبق نوشته‌ها در سفرنامهٔ خسروخان گرجی حاکم گیلان آن را درسال ۱۲۳۰ هجری - قمری برابر ۱۸۱۵ میلادی و ۱۱۹۴ شمسی از آجر بنا نهاده‌است. هدف از ایجاد این بنا، دیده بانی از دریا و هم به منزله فانوس دریائی بوده‌است تا دریانوردان شب هنگام ساحل را با مشاهده روشنائی در بالای منار، شناسائی و شناور خود را به داخل کانال برسانند، روی همین اصل، چراغی برفرازآن روشن و نگهبانی در آنجا به کشیک دادن می‌ایستاد. درسال ۱۳۰۷ شمسی پس از مرمت این برج ساعتی چهارسو برفراز آن استوار گردید. شهرداری این ساعت را که هفته کوک بوده از کشور آلمان خریداری و نصب نموده بود. متأسفانه سال‌ها بود که دیگر زنگ ساعت آن به گوش نمی‌رسید وساعت از کار افتاده بود تا اینکه در سال ۱۳۶۹ شمسی شهرداری ساعت قدیمی را که فرسوده بود تعویض و ساعت الکتریکی را به جای آن نصب نموده‌است.ارتفاع منار۲۸ متر تا بلکون۲۰ متر است. در نزدیکی موج شکن شهر ساحلی انزلی در زمینه آبی آسمان، مناره یا برج سپیدی بر آسمان قد کشیده که شاید بتوان آن را مناسبترین نماد برای این شهر دانست.
این مناره زیبا با هدف راهنمایی کشتی هایی که از آن سوی آبها به انزلی می آمدند ساخته شده بود که بعدها با تغییر کاربری به صورت برج ساعت درآمد. تاریخ ساخت این برج به سال ۱۲۳۰ در دوره فتحعلی شاه باز می گردد، در این زمان خدرخان گرجی والی گیلان تعداد شش تا هفت برج در گیلان ساخت که امروزه فقط برج مورد نظر برجا مانده است. هنری رنه آلمانی که در سال ۱۲۶۵ از انزلی دیدن می کرده ، می نویسد: " تنها بنای قدیمی که در انزلی دیده می شود برجی است که در دو یا سه قرن پیش چراغی برای راهنمایی کشتی ها در بالای آن قرار می داده اند." درذسال ۱۳۰۸ زمان تصدی محمدعلی روشن شهردار بندرانزلی این برج مرمت کلی شد و ساعت چهارسویی که از کشور آلمان خریداری شده بود بر بالای آن نصب شد. برج ساعت در فهرست آثار تاریخی گیلان به ثبت رسیده است در سال ۱۳۶۹ برج بار دیگر توسط شهرداری ترمیم و رنگ آمیزی شد و ساعت جدیدی نیز به جای ساعت قبلی که سالها از کار افتاده بود با ۱۰میلیون ریال هزینه بر آن نصب شد. این برج ۲۸ متر ارتفاع دارد که هشت متر انتهایی قسمت بالکن به بالا را تشکیل می دهد و ساعت بر روی آن نصب شده است. برج برروی پایه ای با ارتفاع دو متر قرار دارد و روی آن نیز پایه مربع و مستطیلی به ابعاد تقریبی ۹ متر و ارتفاع حدود هفت متر قرار گرفته، کل مساحت زیربنای برج ۵۰ متر مربع و شعاع آن چهارمتر است. در بدنه برج روزنه هایی برای هوا و نورگیری وجود دارد و برای رسیدن به قسمت بالکن ۵۴ پله را که در درون برج به صورت مارپیچ وجود دارد باید طی کرد. این برج که در فهرست آثار تاریخی گیلان به ثبت رسیده، نماد شهر انزلی و یکی از آثار دیدنی و جاذبه های گردشگری این شهر است.




منبع:شهرمجازی
http://tourism.shahrmajazi.com/virtualcity-13189.xhtml


بندر انزلی » مرداب انزلی

Posted: 01 Jun 2013 01:42 PM PDT




تالاب انزلی و یا مرداب انزلی با مساحتی در حدود ۲۰ هزار هکتار در شمال ایران، واقع در استان گیلان قرار دارد. مرداب انزلی از جالب‌ترین و بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران محسوب می‌شود وهر ساله پذيرای تعداد زيادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می‌آیند. تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ‌ یک از تالاب‌های ایران قابل مقایسه نیست

درباره نام مردب انزلی
در زبان گیلکی نیز واژه "همزلی" معانی نظیر سایش و نزدیکی آب و خشکی را میدهد که برگرفته از وجود مرداب در منطقه باشد و از پیشینیان به ارث رسیده است.[۵] و نامگذاری شهر انزلی و بزرگترین مرداب جهان میتواند ریشه ای یکسان داشته باشد.
در زبان یونانی نیز واژه‌هایی نظیر «انزلیوس و انزلیا» وجود دارد به معنی «مرداب»، با توجه به اینکه جزیره و مرداب در این منطقه از قدمتی ۱۵۰۰۰ ساله برخوردار است این نامگذاری می‌تواند به دورانی به مراتب کهن تر بازگرددو حتی نامگذاری بندر انزلی نیز میتواند برگرفته از این مرداب باشد.

یکی از زیباترین مناظر آبی جهان
از جمله زیباترین مناظر آبی گیلان تالاب انزلی است. این تالاب محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی ومهاجر است. در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و دو شهر زیبای انزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند . تالاب انزلی با وسعت ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر مربع حکم تصفیه خانه را برای رودخانه هایی دارد که به دریای خزر می ریزد . این تالاب با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده ۵۰ گونه ماهی صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم نظیری دارد. تالاب انزلی از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب های بین المللی تحت حفاظت شد و مهمترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است. تالاب بین المللی انزلی از سالیان دور همه ساله پذیرای مسافران بی شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

چگونگی پیدایش مرداب انزلی
آنچه مسلم است پس از سر برآوردن باریکه خشکی انزلی و غازیان از دریا و پیشرفت خشکی از طرفین منطقه وسیعی از دریا را از دریا جدا کرده و آن را در پشت سر خود در جنوب قرار داده و با کیلومترها فاصله از ساحل قدیمی ساحل جدیدی را تشکیل داده است . پهنه ی آب جدا شده از دریا را که بصورت راکد در پشت باریکه خشکی انزلی و غازیان قرار گرفته تالاب یا مرداب می نامند تالاب انزلی، در ساحل جنوب غربی دریای خزر، در غرب دلتای سفید رود و در جنوب بندر انزلی، در استان گیلان واقع شده و از قسمت غرب به روستای کپورچال و روستای آبکنار، از جنوب به صومعه سرا و بخشهای رشت محدود شده و در مختصات جغرافیائی ۳۷ درجه و ۲۸ دقیقه عرض شمالی و ۴۹ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی قرار گرفته‌است. محدودة آب آن شامل چهار بخش یا حوضچه آبی به شرح زیر است: تالاب ماهروزه که قبلا به نام خلیج کپورچال نامیده می‌شد در بخش غربی تالاب سیاه کشیم در جنوب غربی، تالاب شیجان در بخش شرقی و بخش مرکزی. این چهار بخش از نظر خصوصیات فیزیکوشیمیائی، مرفولوژیک، فیتواکولوژی و جغرافیائی دارای تفاوتهای چشمگیر بوده و سیستمهای متفاوتی را ارائه می‌نمایند. محدوده آب تالاب انزلی را می‌توان در مساحتی بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر مربع تصور نمود و اختلاف نظر در میزان وسعت آن به این دلیل است که از آخرین محاسبات تعیین حریم آن سالهای درازی می‌گذرد.






منبع:شهرمجازی
http://tourism.shahrmajazi.com/virtualcity-13187.xhtml

بندر انزلی » حافظیه انزلی

Posted: 01 Jun 2013 01:37 PM PDT



محل ترنم موزیک در سال ۱۳۱۱ شمسی به وسیله شهرداری و توسط مهندسی آلمانی ساخته شد و مساحت کلی این بنا ۷۶ متر مربع است. در فاصله چند متری حدود ۶- ۷ متری جنوب غربی این محل درست جای پلکان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دو قبر مانند , به نام لیلی و مجنون درست کرده بودند و بالای سر این قبر های ساخته شده دو درخت بید مجنون کاشته بودند و مردم دسته دسته برای تماشا می آمدند. محل ترنم موزیک زمانی دسته موزیک ۳۰ نفری و ۳۸ نفری پرورشگاه شهرداری با نظم ترتیب خاص همچون نظامیان و با لباس های یک رنگ و زیبا در آنجا مترنم بود از حدود سال ۱۳۶۰ دورش را از داخل به طرز نا زیبا و زننده ای گرفتند و این بنای زیبا را محلی برای مبارزه با گرانفروشان کردند, تا اینکه در سال ۱۳۶۶ شمسی آنجا را تخلیه و آقای خوانساری شهردار وقت با تخلیه مأمورین مبارزه با گرانفروشان به ترمیم آنجا پرداخت و به صورت اولیه در آورد و خود نام آن را « حافظیه » گذارد. زیرا درست شبیه حافظیه شیراز است. با بررسی که انجام گرفت حافظیه شیراز که شبیه محل ترنم موزیک انزلی ولی بزرگتر است از سال ۱۳۱۳ شروع و در سال ۱۳۱۶ ساختمان آن پایان یافته است, و این می رساند که نه تنها محل ترنم موزیک را از حافظیه شیراز اقتباس نکرده اند بلکه احتمال دارد حافظیه شیراز را از روی بنای محل ترنم موزیک انزلی ساخته اند.



روش مفيد براي جلوگيري ازبي شوهري

Posted: 01 Jun 2013 01:34 PM PDT


روش مفيد براي جلوگيري ازبي شوهري





در راستاي اينکه بحران بي شوهري در جامعه امروز بوجود آمده کليه خانمهاي محترم مي تونن از روش هاي زير استفاده کنن و البته مراقب باشن که سوءاستفاده نکنن .








?. روش کوزه ايي:همان روش قرن هاي قديم که دختر کوزه به دوش به سمت رودخانه مي رفت پسر به کوزه مي خوره کوزه بشکست و بعد چنين گفته اند که : اگر با من نبودش هيچ ميلي چرا ظرف مرا بشکست ليلي نتيجه گيري : بحران ازدواج حال حاضر بخاطر لوله کشي شدن آبه .




?. روش عرفاني :چهل شبانه روز جلوي خونه رو آب و جارو ميکني و ده تا شمع روشن ميکني شکلات بين مردم تقسيم ميکني ت مرد آرزوهت بياد. نتيجه گيري : در صورت کمبود شمع ميتونين فانوس هم روشن کنين .




?. روش سوسکي :بخاطر ترس از يه سوسک که حتي ميتوني خودت اون رو تو خونه يا کوچه کار بزاري همچين محکم ميپري تو بغلش و بهش مي چسبي که هيچ جور نتونه تو رو از خودش جدا کنه . نتيجه گيري : با تشکر از کليه سوسک هاي محترم مقيم مرکز و حومه .




?. روش تيپ :انواع تيپ هاي مختلف روي خودت پياده ميکني بيست و دو کيلو لوازم آرايش روي خودت خالي ميکني و سعي ميکني تا آنجا که ممکن است لباس ها مورد توجه باشند طوري که هرکس که تو خيابونه مجبور بشه حتما يک بار شما را نگاه کنه بعد گوشه خيابون مي ايستي تا شوهر مناسب سوارت کنه . نتيجه گيري : خطر احتمال از بين رفتن آبروي چندين و چند ساله تان وجود دارد.


اما چون به خاطر ازدواج است مسئله نيست اين دفعه !



?. روش خر خوني : تو کلاس و مدرسه و دانشگاه نمره بيست کلاس ميشي بلاخره تو کل سال هاي مدرسه يه خر خون ديگه پيدا ميشه که بياد سراغت و باعث بشه که نترشي . نتيجه گيري : اگه شوهر پيدا نشد تا مقطع دکترا ادامه بدين و بعد ترک تحصيل کنين.



?.روش مايه داري : با دوستان توي انواع پارتي هاي شبانه و پيست هاي اسکي و باشگاه هاي بيليارد و بولينگ هر کوفت و زهر مار ديگري که ميتوني شرکت ميکني و حواست فقط به يه شوهر مناسب هست تا چيز هاي ديگه . نتيجه گيري : سعي کنين هميشه چند ميليون در کيف خود داشته باشين.




7. روش فاميلي :يه کاغذ بر ميداري و اسم تمام پسرهاي فاميل از سن پنج تا پنجاه ساله رو که ازدواج نکردنن رو روش مي نويسي بعد شروع به بررسي و تفکيک ميکني و اونهايي که شرايط را دارن رو انتخاب ميکني و يه برنامه ريزي براي عمليات تاکتيکي که بلاخره يه کدوم رو خفت کني . نتيجه گيري : مي تونين روي يه بچه پنج ساله براي بيست سال آينده برنامه بريزين.




8. روش نامردي : جلوي يکي از اين ماشين هاي پليس يه دفعه مي پري پسره رو ميگيري تو بغلت و دستت رو ميکني تو دستش و ازش... (سانسور ) ميگيري تا بعد از تعهد توي کلانتري مجبور بشه که باهات ازدواج کنه . البته اين روش براي اونهايي است که از کليه روش هاي بالا نا اميد شده اند








شباهت مردها با بعضی از وسایل

Posted: 01 Jun 2013 01:28 PM PDT


شباهت مردها با بعضی از وسایل






مردها مثل «مخلوط كن» هستند:
در هر خانه يكي از آنها هست ولي نميدانيد به چه درد ميخورد.

مردها مثل «آگهي بازرگاني» هستند:
حتي يك كلمه از چيزهائي را كه ميگويند نميتوان باور كرد.

مردها مثل «كامپيوتر» هستند:
كاربري‌شان سخت است و هرگز حافظه‌اي قوي ندارند.




مردها مثل «سيمان» هستند:
وقتي جائي پهنشان ميكني بايد با كلنگ آنها را از جا بكني.


مردها مثل «طالع بيني مجلات» هستند:
هميشه به شما ميگويند كه چه بكنيد و معمولاً اشتباه مي‌گويند.


مردها مثل «جاي پارك» هستند:
خوب‌هايشان قبلا" اشغال شده و آنهائي كه باقي مانده‌اند يا كوچك هستند يا جلوي درب منزل مردم




مردها مثل «پاپ كورن» (ذرت بو داده) هستند:
بامزه هستند ولي جاي غذا را نمي‌گيرند.


مردها مثل «باران بهاري» هستند:
هيچوقت نميدانيد كي مي‌آيند، چقدر ادامه دارد و كي قطع ميشود.


مردها مثل «پيكان دست دوم» هستند:
ارزان هستند و غير قابل اطمينان.




مردها مثل «موز» هستند:
هرچه پيرتر ميشوند وارفته‌تر ميشوند.

مردها مثل «نوزاد» هستند:
در اولين نگاه شيرين و با مزه هستند اما خيلي زود از تميز كردن و مراقبت از آنها خسته مي‌شويد.


طنز تجدید فراش

Posted: 01 Jun 2013 01:24 PM PDT


طنز تجدید فراش








همسرم می گفت بد جوری هراسانم همش


در پی آ یینه بین و فال و فنجانم همش



حال و روزم از لحاظ روحی اصلا خوب نیست


هیچ می پرسی چرا در پای قلیانم همش؟



صبح، بی بی گل برایم یک خبر آورده بود


ازهمین رو با تاسف ، کلّه جنبانم همش



عاقبت تصویب شد قانون تجدید فراش


دارم احساس بدی، غمگین و نالانم همش






مثل سیر و سرکه می جوشد دلم ، دلواپسم


چونکه با اسم هوو می لرزد این جانم همش



همسر خوبی نبودم ، می پذیرم کاملا


خاطرت آسوده باشد فکر جبرانم همش



مُرد دیگر آن زن خود خواه لوس بی ادب


بعد از این یک خانم خوش خلق و مامانم همش



بوده ام ولخرج تا امروز اما بعد از این


در پی کفش و لباس و کیف ارزانم همش






هرچه می خواهی برایت می پزم عالی جناب


قرمه سبزی یافسنجان ؟تحت فرمانم همش



جای کافی شاپ و استخر و سونا و سینما


بیشتر پیش شما در خانه می مانم همش



جیغ هایم ، نعره هایم ،اخم هایم را ببخش


یک مریضی بود و فعلا تحت درمانم همش



سرورم منهم از این پس آن جناحی می شوم


از همین فردا فقط در خط " کیهانم" همش






نیستی آش دهن سوزی ولی با این همه


بی شما حس می کنم در سطر پایانم همش



گفتم ای یارم، نگارم، همسرم اصلا نترس


کاسبی ها راکد و در اوج بحرانم همش



بنده فکر پاس چک هامم نه تجدید فراش


هیچ می پرسی چرا سر در گریبانم همش



ازدواج این روزها آن هم مجدد، ساده نیست


تازه از آن بار اول هم پشیمانم همش



آقایون چیکار میکنند خانوما چیکار!!

Posted: 01 Jun 2013 01:18 PM PDT


آقایون چیکار میکنند خانوما چیکار!!








آقايون
* تمامي آقايون شديداً گرفتار کار و بيزنس خودشون هستند
* در حالـي که شديداً گرفتار کار و بيزنس خودشون هستند، ولي در هر صورت وقت واسه خانوم ها دارند.
* در حالـي که در هر صورت وقت واسه خانوم ها دارند، ولي اون ها رو به حساب نمي آرن.
* در حالي که اون هارو به حساب نمي آرن، ولي هميشه يکي تو دست و بالشون هست.
* در حالي که هميشه يکي تو دست و با لشون هست،ولي بازم شانسشون رو روي تور کردن بقيه خانوم ها امتحان مي کنن.
* در حالي که شانس شونو روي بقيه خانوم ها امتحان مي کنن،ولي دستپاچه مي شن وقتي زني ترکشون مي کنه.
* در حالي که دستپاچه مي شن وقتي زني ترکشون مي کنه، ولي بازم درس عبرت نمي گيرن وهنوز هم مي خوان شانس شون رو روي بقيه خانوم ها امتحان کنند.(نمي دونن شانس فقط يک بار در خونهً آدمو ميزنه)





و اما خانوما
* براي بيشتر خانوم ها مهم ترين مسئله ،امنيت مالي است.
* با اين که امنيت مالي برايشان بسيار مهم است،ولي باز هم بيرون مي رن و لباس هاي گرون قيمت مي خرن.
* با اين که هميشه لباس هاي گرون قيمت مي خرن،ولي مدام ميگن که چيزي ندارن بپوشن.
* با اين که مي گن چيزي ندارن بپوشن، ولي هميشه هم قشنگ و شيک لباس مي پوشن.
* با اين که هميشه قشنگ و شيک لباس مي پوشن،ولي مي گن لباس هام ديگه کهنه و درب و داغونه.
* با اين که ميگن که لباس هاشون کهنه و درب و داغونه،ولي انتظار دارن که شما هميشه از تيپ شون تعريف کنيد.
* با اين که هميشه انتظار دارن ازتيپ شون تعريف کنيد، ولي وقتي هم شما اين کار رو مي کنين حرف هاتونو باور نمي کنن.(مي فهمن که داري مخ شونو مي زني)

اُرُسی، رقص نور با ساز چوب و شيشه

Posted: 01 Jun 2013 12:35 PM PDT

اما پنجره های گره چینی شده و ارسی ها چه ویژگی های داشته است
رضا قاسم آبادی، کارشناس مرمت سازمان میراث فرهنگی استان گلستان یکی از آن افرادی است که مرمت ارسی ها را انجام می دهد، وی که با پشتکار و تلاش خویش توانسته قطعات آسیب دیده ارسی ها را جدا و سپس دوباره بازسازی و مونتاژ کند درباره پنجره های گره چینی و ارسی در این استان می گوید به نظر می رسد نصب ارسی ها بسته به زمستان نشین و یا تابستان نشین بودن اتاق ها فرق داشته است.
وی می افزاید: در اتاق های تابستان نشین ارسی ها که بالای درب اتاق ها نصب می شد نقش بادخور را ایفا می کرد. این پنجره های مشبک در هوای گرم، باد ملایم و مطبوع را با کوران هوا به داخل اتاق هدایت می کرد و به همین سبب ارسی ها در اتاق های تابستانی شیشه نداشتند، درحالی که در اتاق های زمستان نشین شیشه دار بودند و شیشه به کار رفته در این گونه ارسی ها دست ساز و به سبب کمبود شیشه در آن زمان بسیار گران بوده و آن طور که ما اطلاع پیدا کردیم خمیر شیشه ها در این منطقه از روسیه وارد شده است.


قاسم آبادی درباره چند رنگ بودن شیشه ارسی ها هم می گوید علاوه بر انعکاس رنگارنگ و تلطیف نور به داخل اتاق ها، شیشه های رنگی سبب می شود خزندگانی همچون مارمولک و مار احساس وحشت کنند و وارد اتاق نشوند که این را از ویژگی های جالب درباره ارسی ها می توان برشمرد.
وی از ویژگی های ساخت ارسی هم می گوید: در ساخت این پنجره های چوبی از میخ استفاده نمی شود و اگر هم استفاده شده میخ ها چوبی بوده است. برای محکم کردن ارسی ها که تکه هایی چوب آن را تشکیل داده اند چفت و بست یا همان زبانه نر و مادگی استفاده می شد و با اینکه هیچ وسیله وصل کننده دیگری مانند چسب هم به قطعات ارسی ها زده نمی شد اما بسیار محکم ساخته شده اند.
قاسم آبادی درباره وضع دست ساخته های چوبی گره چینی در منطقه می گوید: ساخت گره چینی دیگر منسوخ شده و هیچ کس آنها را سفارش نمی دهد به علاوه اینکه در شمال کشور استادکاری هم باقی نمانده اما مرمت آثار باقی مانده در خانه های قدیمی، یکی از اقداماتی است که برای حفظ گره چینی ها از سوی سازمان میراث فرهنگی انجام می گیرد.
وی با اشاره به اینکه در خانه های قدیمی منطقه، نورگیرهایی که با گره چینی ساخته شده هنوز وجود دارد می افزاید: خیلی از ارسی های قدیمی هم اکنون از بین رفته و درباره تعدادی هم که باقی مانده همکاری خود مردم برای حفظ آنها نیاز است.
با وجود اینکه ساخت پنجره های مشبک گره چینی شده دیگر رواج ندارد اما به گفته این کارشناس می توان از آنها در دکوراسیون داخلی خانه ها در اتاق های پذیرایی یا نورگیرها استفاده کرد، همچنین می توان از آنها در اماکن تجاری و خدماتی مانند سفره خانه ها، رستوران ها و هتل بهره برد.
حسین دباغ، کارشناس مرمت سازمان میراث فرهنگی استان گلستان نیز درباره ارسی ها می گوید این دست ساخته های چوبی زیبا در سطح این استان در فضاهای مهم خانه های قدیمی که دارای تزئینات بوده و مساحت بیشتری داشته نظیر میهمان نشین ها و تالارها مشاهده می شود.
به گفته وی درباره ارسی های که در گلستان ساخته شده هیچگونه مطالعات جامعی تاکنون انجام نگرفته و در نتیجه نمی توان به طور دقیق درباره آنها اظهار نظر کرد، به همین سبب درباره تفاوت های احتمالی آنها نیز با دیگر نقاط کشور نظیر استان اصفهان و کردستان که مهد ساخت ارسی است نمی توان مقایسه ای انجام داد.
دباغ ادامه می دهد بسیاری از پنجره های ارسی و گره چینی قدیمی در استان اکنون خراب شده یا از میان رفته است، علاوه برآن تعدادی از سوی مالکان برای کار تزئینات داخلی منازل گرانقیمت فروخته شده و درباره برخی نیز ازسوی مالکان بناهای قدیمی اجازه دسترسی به آنها داده نمی شود البته مواردی هم بوده که مردم منطقه ارسی های با ارزش را برای استفاده خصوصاً در اماکن مقدس اهدا کرده اند.
این کارشناس مرمت میراث فرهنگی همچنین گرانی چوب، مقرون به صرفه نبودن کار، تجاری شدن هنر، ماشینی بودن مصالح ساختمانی، نبود اساتید زبردست، عدم حمایت سازمان ها و حتی از یاد رفتن این هنر قدیمی از سوی مردم را از دلایل منسوخ شدن ارسی ها می داند.
وی سازمان میراث فرهنگی گلستان را در امر تزئینات وابسته به معماری بناهای قدیمی ضعیف می داند و می افزاید: نبود متخصصان این رشته و اهمیت ندادن به تزئینات بناها وضعیتی را پیش آورده که تنها به ابنیه توجه می شود حتی هیچ فصل اعتباری برای مطالعات پژوهشی درباره تزئینات معماری در استان اختصاص نمی یابد.
اکنون در استان گلستان در شهر تاریخی گرگان در خانه های قدیمی کبیر، باقری، دیانی، خراسانی، شفیعی و بسیاری دیگر که مربوط به عصر قاجاریه است و همچنین در دیگر شهرها و روستاهای منطقه دست ساخته های چوبی ارسی و گره چینی مشاهده می شود. این هنر زیبا و اصیل ایرانی که تا قبل از دوره پهلوی رواج داشته اکنون گنجینه ای از میراث برجای مانده در خانه های با ارزش قدیمی گلستان است.
منبع:magiran.com

خاتم کاری ، هنری اصیل (2)

Posted: 01 Jun 2013 12:27 PM PDT

خاتم کاری در ادبیات
دراشعار شاعران قبل از سده نهم هرجا نامی از خاتم برده شده به معنی و مفهوم انگشتری بوده و تنها یک بیت از اشعار مفید بلخی شاعر قرن یازده به معنای هنر خاتم سازی آمده است:
صد نقش بر استخوانم افکند زداغ گویا که لب لعل تو خاتم بند است

خاتم کاری در اصفهان
سابقه خاتم در اصفهان به دوره سلجوقیان می رسد که آثاری باقی مانده است. از جمله درب شبستان مسجد جامع اصفهان و آثاری هم در جاهای دیگر مانند مسجد مصری در جهانباره بوده است.
هنرخاتم کاری درزمان صفویه به اوج خود می رسد که آثاری هم از زمان صفویه باقی مانده مثل درب مدرسة سلطانی چهارباغ که در بازار هنر قرار داردو این یکی از آثار مهم زمان صفویه است و دیگر مقبرة شیخ صفی الدین در اردبیل که استادانی از اصفهان در آن کار کرده اند و زمان قاجار روبه تحلیل رفته ولی باز هم آثاری از آن به جای مانده مانند درب مسجد سید اصفهان. و در زمان پهلوی اول استادانی از شیراز و اصفهان در سالن خاتم کاخ مرمر تمامی در و دیوار آن را خاتم کرده اند و کلیة اشیاء این اتاق مانند میز تحریر و جا لباسی و... که تمامی آنها با طراحی منظمی و زیبایی از استاد حسین کاشی تراش اصفهانی طراحی شده است و چند گروه دیگر در کاخ مرمر مشغول به کار بوده اند از جمله استاد حاج خلیل گلریز خاتمی، آقای علی موسوی خاتمی، آقای حمید ترکان، آقای حکیم الهی آقای احمد مظنون، استاد فضل الله خیامیان، آقای حسین شفقت و استادانی دیگر. و در زمان پهلوی دوم در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان این هنر ظریف به اوج زیبایی خود رسید و استادانی مانند آقای علی نعمت که سرآمد همه استادان بود با طراحی آقای عیسی بهادری خاتم را به حرکت در آورده و از آن شکل هندسی منظم به طرحهاییمانند گل و مرغ و حیوانات که در خاتم کاری بسیار مشکل بوده در آوردند و آثاری بسیار نفیس ساخته و به ملکه انگلیس و رئیس جمهور آمریکا آیزنهاور هدیه داده اند و دیگر آثاری از استادانی بزرگ به صورت صندوق روی مقبره های ائمه اطهار از جمله در نجف اشرف، کربلا، کاظمین، سامراء و مشهد مقدس ساخته شده که روح و روانشان شاد باد و سالن مجلس شورای ملی سابق که از خاتم تزئین شده بود.
منبع :rasekhoon.net


خاتم کاری

Posted: 01 Jun 2013 11:47 AM PDT

مواد و مصالح خاتم سازی

چوب
چوب فوفل، آبنوس، عناب، شاه چوب، آزاد، بقم، نارنج و چوب شمشاد.

فلز
مفتول های طلایی یا نقره ای، مس، برنج، آلومینیوم.

استخوان
استخوان ساق پا و دست شتر یا اسب، عاج فیل، استخوان مصنوعی

رنگ سبز
این رنگ از ترکیب نشادر، براده مس و سرکه تهیه می شود. استخوان های بریده شده را در ظرف حاوی محلول رنگی می ریزند و مدت شش ماه در معرض نور خورشید قرار می دهند. امروزه از آنجائیکه تهیه استخوان شتر مشکل است، از چوب نارنج به جای استخوان شتر استفاده می کنند و برای رنگ کردن آن، از رنگ سبز مخصوص رنگرزی پشم استفاده می کنند.
وسایل و ابزار خاتم سازی عبارتند از: رنده، تنگ، اره، سوهان، پرگار، گونیا، چکش، گازانبر، مغار، پرس.

روغنکاری خاتم

اصولا سطح یک خاتم به دو علت روغن زده می شود : براق شدن خاتم و حفاظت آن در مقابل رطوبت، گرما و سرما. در گذشته برای این کار روغن جلا یا سندلوس ( شیره درخت کاج ) به کار می رفت. بعد ها از روغن هاویلوکس استفاده شد و امروزه از پلی استر استفاده می کنند.
خاتم از نظر گل تنوع زیادی دارد، از میان آنها می توان به: خاتم پره وارو، پره ای، ابری، نه گلی لایه دار، شش و لوز، بته جقه ای، خیابانی، طاقی، قمی، جناقی و خاتم دورنگ اشاره کرد. از انواع حاشیه نیز می توان حاشیه شش گلی، جویی، بازوبندی، طوره دار، شمسه دار و حاشیه تخمه دار را نام برد


خاتم سازی اصفهان

Posted: 01 Jun 2013 11:40 AM PDT

در زمان پهلوی دوم در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان هنر خاتم سازی ظریف به اوج زیبایی خود رسید و استادانی مانند آقای علی نعمت که سرآمد همه استادان بود با طراحی آقای عیسی بهادری خاتم را به حرکت در آورده و از آن شکل هندسی منظم به طرحهایی مانند گل و مرغ و حیوانات که در خاتم سازی بسیار مشکل بوده در آوردند و آثاری بسیار نفیس ساخته و به ملکه انگلیس و رئیس جمهور آمریکا آیزنهاور هدیه داده اند و دیگر آثاری از استادانی بزرگ به صورت صندوق روی مقبره های ائمه اطهار از جمله در نجف اشرف، کربلا،کاظمین،سامراء و مشهد مقدس ساخته شده که روح و روانشان شاد باد و سالن مجلس شورای ملی سابق که از خاتم تزئین شده بود.

استادانی در زمان پهلوی دوم برای پایدار ماندن خاتم سازی در اصفهان زحمت زیادی کشیدن از جمله استاد مهدی ناطق که جای تشکر وقدردانی دارد و استادانی در حاضر هستند که از هنرمندان این مرز و بوم هستند.


خاتم سازی
خاتم سازی ترکیبی است از چند ضلعی‌های منظم با تعداد اضلاع متفاوت که با استفاده از مواد اولیه شامل چوب های رنگی در رنگ‌های مختلف و مفتول برنج و انواع استخوان تشکیل می‌شود.

مواد اولیه در ساخت خاتم سازی
انواع چوب خاتم سازی: توسكا- كبوده- راش- گردو- بقم- عناب- نارنج و بعضي چوب هاي رنگ شده
استخوان ( استخوان و عاج فبل- استخوان شتر- استخوان اسب)
مفتول هاي فلزي ( برنج- آلومنيوم- نقره)
چسب( چسب چوب- سريشم)

وسايل و ابزار مورد نياز در خاتم سازی
وسایل خاتم سازی شامل چكش- گازانبور- دريل و مته- اره فلكه ي- دستگاه كاس زني- انواع سوهان- انواع رنده- پرس- دينام(ساب)- تيغ اره- ليسه- خط كش و گونيا- مقار و...
منبع:برگرفته از matrixdl.4rumer،tebyan-zn

عاشقانه ها

Posted: 01 Jun 2013 11:07 AM PDT

قفس رابشکن
بیادردلم بنشین
شاعرشو
ابیات شعررابشکن
جاری شو
دلتنگی رابزدا
دورنرو
بمان
قفس دل رابشکن
اوازبخوان
غزل بنوش
کناردلتنگی
اوزان شعررابرهم زن
درمن بیاکنارحس دلتنگی

بندر انزلی » پل میان پشته (غازیان)

Posted: 01 Jun 2013 10:49 AM PDT


پل ميان پشته را پل رابط گيلان و آذربايجان نيز گفته‌اند ، زيرا مسافران آذربايجانى که از راه اردبيل و آستارا به گيلان مى‌آيند از روى اين پل مى‌گذرند. پل ميان پشته ، در دورهٔ پهلوى ، ‌ بينِ غازيان و ميان پشته ساخته شد. طول اين پل ۲۱۰ متر و عرض آن ۱۰ متر است. اين پل بتونى که ارتفاع آن از سطح آب هفت متر است ، يکى از شاه‌کارهاى صنعت پل‌سازى اوايل قرن حاضر است. ساختمان پل در ۱۳۱۶ هـ.ش. پايان يافت و از آن تاريخ تا امروز بى‌وقفه مورد استفاده بوده است. پل ديگرى با ۱۲۷ متر طول بندر انزلى را به ميان پشته پيوند مى‌دهد. اين پل که از روى مرداب يا رود انزلى مى‌گذرد ، سه چشمه دارد. چشمهٔ فولادى ميان پل ۲۵ متر طول و ۶ متر ارتفاع دارد.




منبع:شهرمجازی
http://tourism.shahrmajazi.com/virtualcity-13186.xhtml



بندر انزلی » کاخ انزلی

Posted: 01 Jun 2013 10:47 AM PDT





بنای این کاخ موزه در آستانه دریا و در میان باغی پر از درختان سرو و کاج و نارنج و گلهای رنگارنگ در زمان رضاخان ساخته شد و پس از انقلاب مجموعه ای از سلاحها از قدیم تا به امروز را در خود جای داد و به صورت موزه برای دیدار مردم در آمد. این عمارت سپید زیبا با پنجره‌های بزرگ از شمال به روی خزر و چشم‌انداز زیبای آن و از سمت جنوب به سرسبزی و زیبایی یک باغ پرطراوت چشم باز کرده ست. گرچه این موزه نام نظامی را بر خود دارد اما بنای زیبا و اشیای ظریف و هنرمندانه آن فضای خشک و نظامی سلاح‌های موجود را تلطیف کرده است به عبارت دیگرکاخ انزلی یا همان "کاخ میان پشته" آمیزه ای از هنر و معماری و فرهنگ و روحیه سلحشوری و نظامی گری است این کاخ موزه زیبا برای دیدارکنندگان از جنبه های مختلف دارای جذابیت است ، باغ کوچک زیبایی که کاخ درون آن قرار گرفته فضای مطبوعی برای قدم زدن و بازی بچه ها و صرف چای در چایخانه سنتی است ، بویژه که منظرگاه دریا و اسکله و کشتی های کوچک و بزرگ را نیز دارد . بنای کاخ برای علاقمندان به معماری و میراث فرهنگی واجد جذابیتهای بسیار است و دوستداران فرهنگ و هنر نیز ، درون کاخ اشیاء ظریف و هنرمندانه متعدد به جا مانده از سالهای دور را نظاره خواهند کرد. علاقمندان به صنعت اسلحه سازی و دریانوردی نیز مجموعه جالبی را در این کاخ مشاهده خواهند کرد. این بنا در یک هزار و ‎ ۱۶۸متر مربع زیربنا در دو طبقه ساخته شده است. بدنه ساختمان از سنگ و دو جداره ساخته شده و بین دو جدار آن حدود ‎۱۰ سانتی متر فاصله نهاده‌اند. در اتاق‌ها و حتی قسمت‌های بیرونی هواکش‌هایی با توری‌های فلزی تعبیه شده است تا ساختمان از رطوبت محفوظ بماند. کاخ را طوری ساخته‌اند که درست بر وسط دو موج شکن نظاره دارد. ساختمان دارای یک در بزرگ از سمت شمال است که طرحی از یک خورشید در حال غروب را بر خود دارد. پس از یک راهروی پهن سرسرای کاخ نمایان می‌شود و با دو ردیف پلکان وسیع و متقارن از دو سو به طبقه بالا می رود. در میان این دو ردیف پله نیز پنجره چوبی بزرگی با طرحی از یک خورشید کامل قرار دارد که روشنایی مورد نیاز را به خوبی به درون هدایت می کند
و نور مطبوع و دلنشینی را در فضا پخش می کند. کاخ دارای یک سرسرای وسیع ، ‎ ۱۱اتاق و یک سالن پذیرایی با چهار سرویس حمام و دستشویی است. سقف همه اتاق‌ها بتون مسلح بوده و روی آن به شکل زیبا و هنرمندانه‌ای گچ‌بری شده و در زوایا با تعدادی مجسمه‌های کوچک گچی تزئین شده است. از جمله کارهای هنری این ساختمان پله‌ای است بنا نهاده بر روی یک ستون که طبقات را به هم وصل می‌کند به طوریکه اگر شخصی زیر شیروانی ساختمان هم باشد می‌تواند کف زیرین بنا را ببیند. کاخ میان پشته بعد از انقلاب اسلامی چند سالی بدون استفاده مانده و از سال ‎ ۱۳۶۷شمسی پس از تعمیرات اساسی و تعویض حلب‌های شیروانی، به موزه تبدیل شد. در سال ۱۳۸۰ تا ۸۱ نیز به دستور فرماندهی نیروی دریایی و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی مرمت کامل شد. طبقه پایین شامل سلاح‌های سبک و ابزار نظامی دوران‌های مختلف از صفویه و زندیه تا دوره رضاخان است در میان این اشیا از سپر پوست کرگدن گرفته تا لباسهای زرهی و و کلاه خود و از سلاحهای سبک مانند ششلول و هفت تیر تا تفنگ‌های بزرگ قلعه‌ای و تفنگهای سنگ چخماق دیده می‌شود. همچنین ماکتهایی از ناوهای جنگی در قفسه‌های شیشه‌ای قرار داده شده است. در طبقه دوم اشیای مربوط به کاخ از مبلمان گرفته تا قفسه‌های چوبی منبت کاری شده بسیار زیبا، شمعدانهای برنزی ، ظروف کریستال و هدیه‌هایی که سران کشورهای دیگر به رضاخان هدیه داده‌اند، وجود دارد. تابلوی نقاشی از ناصرالدین شاه و تابلوی کبک آویز کمال الملک در میان تعداد دیگری آثار نقاشی بر دیوارهای کاخ خودنمایی می‌کند. رادیو ضبط مبله‌ای که هیتلر به رضاخان هدیه داده، میز کار بسیار زیبای چوبی که بر روی پایه‌های چوبین قطوری به شکل چهار شیر قرار گرفته و لوستر بزرگی که از چوب ساخته شده برخی از اشیای بسیار جالب توجه کاخ هستند. در همه اتاق‌ها شومینه دیواری تعبیه شده است. پنجره‌های بزرگ و دلباز پذیرای نور خورشید هستند و این امکان را برای دیدارکنندگان مهیا می‌کنند که زوایای مختلف باغ و موج‌شکن را ببینند. در گچ‌بری‌های ساخته شده روی سقف علاوه بر تصاویر گل و ریحان ، تصاویر سر شیر نیز دیده می‌شود. گرچه تانکها، توپها و سلاح‌های سنگین و نیمه سنگینی که در گوشه و کنار باغ نهاده شده فضایی نظامی را در ذهن تداعی می‌کند اما نتوانسته عطر بهار نارنجها و لطافت ریاحین و درختان باغ را تحت‌الشعاع قرار دهد. محیط چنان الهام‌بخش است که افراد با ذوق را ساعتها بی‌خود از خویشتن به تماشا وا می‌دارد. علاقمندان به معماری ، نقاشی ، نویسندگان ، شعرا و علاقمندان به فرهنگ و هنر فرصت خوبی را برای الهام گرفتن و حظ بصر خواهند برد. سالانه قریب پنج هزار نفر از این موزه دیدن می کنند و از زیبایی بنا و اشیاء کاخ لذت برده و با بخشهایی از تاریخ این سرزمین نیز آشنا می شوند.







منبع:شهرمجازی
http://tourism.shahrmajazi.com/virtualcity-13193.xhtml

معرفی شهرستان بندر انزلی

Posted: 01 Jun 2013 10:36 AM PDT


شهرستان بندر انزلی

قدیمی ترین زمانی که در متون تاریخی از انزلی یاد شده ، سال 863 هجری قمری است که در آن زمان یک دهکده کوچک بوده است . از اوایل دورة‌ صفویه، این ناحیه مورد توجه انگلیسی‌ها، روس ها و دولت مرکزی ایران که پایتخت آن قزوین بود، قرار گرفت. انگلیسی ها درتجارت ابریشم گیلان با دایر کردن شرکت تجارتی در مسکو ، راه رشت - بندر انزلی - ادکوبه به اروپا را رونق بخشیدند و انزلی به عنوان دروازه اروپا معروف شد.

تالاب انزلی

با روی کار آمدن پهلوی اول و توجه وی به بندر انزلی ، این بندر بازسازی و اسکله های جدیدی در انزلی و غازیان ساخته شد و اداره بندر و کشتیرانی مجهز گشت. در حال حاضر، بندر انزلی یکی از زیباترین شهرهای گیلان و مجهزترین بندر کرانه های دریای خزر است که سالانه هزارن تن کالا توسط کشتی، از آن خارج و یا به آن وارد می شود.

مراکز دیدنی و تاریخی

* کاخ میان پشته
* عمارت معتمدی
* عمارت گمرک
* عمارت شهرداری
* بقعه بی بی حوریه
* تالاب انزلی











مشاهده فایل های آپدیت نصب شده بر روی کامپیوتر

Posted: 01 Jun 2013 10:22 AM PDT

همانطور که می دانید فایل های آپدیت مختلفی برای برطرف کردن باگ ها و مشکلات ویندوز و سایر برنامه ها منتشر می شود که شما می توانید از طریق ویندوز آپدیت آنها را نصب کنید. اما چطور بفهمیم که چه فایل های آپدیتی بر روی کامپیوتر ما نصب شده است؟
به طور معمول شما می توانید از طریق پنجره Programs and Features و انتخاب گزینه View Installed Updates موجود در پنل سمت چپ، تمام فایل های آپدیت نصب شده بر روی ویندوز را مشاهده کنید. اما در این مطلب قصد داریم روش سریعی را به شما معرفی کنیم تا از طریق یک میانبر بتوانید پنجره Installed Updates را مشاهده کنید.
برای ساخت میانبر بر روی دسکتاپ راست کلیک کرده و از زیر منوی New گزینه Shortcut را انتخاب کنید. سپس عبارت زیر را وارد کرده و میانبر را ایجاد کنید:
C:\Windows\explorer.exe shell:::{d450a8a1-9568-45c7-9c0e-b4f9fb4537bd}
با انجام این کار پنجره Installed Updates برای شما نمایش داده خواهد شد که از طریق آن می توانید فایل های آپدیت نصب شده بر روی کامپیوتر را مشاهده کنید. این پنجره فایل های آپدیت نصب شده ویندوز و سایر اپلیکیشن های مرتبط را نمایش می دهد.

ترفند ویندوز ۷: پین کردن پوشه ها به منوی Start

Posted: 01 Jun 2013 10:21 AM PDT

منوی Start هنوز هم مکانی مناسب برای دسترسی سریعتر به برنامه های مختلف است. همانطور که می دانید در ویندوز ۷ می توان از طریق منوی راست کلیک میانبر برنامه های مختلف را به منوی Start پین کرد اما نمی توانیم به صورت پیش فرض پوشه ها را به منوی استارت Pin کنیم. در اینجا ترفندی را به شما معرفی می کنیم که با استفاده از آن و بدون نیاز به نرم افزارهای جانبی بتوانید به راحتی پوشه های مورد نظر خود را به منوی Start پین کنید.
برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
# ابتدا با استفاده از کلید ترکیبی Win+R پنجره Run را باز کرده و عبارت regedit.exe را تایپ کنید و Enter را فشار دهید.
# بعد از باز شدن پنجره رجیستری به مسیر زیر بروید:
HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\ShellEx\ContextMenuHandle rs
# سپس یک کلید جدید در زیر کلید ContextMenuHandlers بسازید و نام آن را به صورت زیر تغییر دهید:
{a2a9545d-a0c2-42b4-9708-a0b2badd77c8}
# کار تمام است. حتی نیازی به Restart کردن کامپیوتر وجود ندارد. حالا کافی است تا با نگه داشتن کلید Shift بر روی پوشه مورد نظر خود راست کلیک کنید. همانطور که مشاهده خواهید کرد گزینه Pin to Start Menu به منوی راست کلیک اضافه شده است که با استفاده از آن می توانید پوشه ها را به منوی Start پین کنید.
شما می توانید با عضویت در خبرنامه سایت و همچنین صفحه رسمی "های نتورک" در فیس بوک از تازه ترین خبرهای دنیای فناوری اطلاعات مطلع شوید.

منبت کاری اصفهان

Posted: 01 Jun 2013 10:21 AM PDT


منبت کاری اصفهان

مجموعه: هنرهای دستی و ترسیمی



منبت کاری اصفهان


آشنایی با هنر منبت کاری
منبت کاری با چوب یکی از ظریف ترین صنایع دستی است که تلفیقی از هنر و حوصله هنرمندانی است که با مواد اولیه ی ارزان و ساده، محصولاتی با ارزش خلق می کنند، هنرمندانی که با چند قلم و اسکنه ای فلزی ذهنیات خود را با خطوط کوفی ، نقوش اسلیمی، ختایی و گل و مرغ و ... روی چوب کنده کاری می کنند.

منبت کاری هنری است مشتمل بر حکاکی و کنده کاری بر روی چوب.منبت کاری هنر دستی و نماد احساس، ادراک،اندیشه و خلاقیت هنرمندان که با ذوق و سلیقه سرشار،اثر هنری را ابداع می کنند.
با توجه به اسناد و مدارک موجود منبت کاری در ایران،سابقه این صنعت به 1500 سال می رسد و قدیمی ترین اثر منبت کاری موجود یک لنگه در چوبی است و روی آن با خلال هایی از چوب گردو و نقوش زیبایی تزئین شده است.

بعد از ظهور اسلام و با توجه به شیوع روحیه ساخت مراکز و مساجد اسلامی ، هنرمندان ایرانی جز اولین کسانی بودند که تمامی توان و استعداد خویش را صرف تزئین مساجد کردند و به موازت هنرنمایی معماری ، کاشیکاران و گچبرها منبت کاران نیز آثاری چون رحل قرآن، منبر، در و پنجره های که نشان دهنده ذوق و هنر بود ، را خلق کردند.
ایرانیان باستان هم چنان که در هنر نقاشی و کنده کاری و حجاری پیش از دیگر اقوام به موفقیت هایی دست یافته بودند،به تدریج به فنون و ظرافت هنری رشته منبت کاری نیز آشنایی پیدا کرده اند.

مهرهای استوانه یی مربوط به آریاهاهمراه با نقوش بسیار زیبا و حک صور و اشکال مختلف بر روی آنها از هنرهای ارزنده ی قوم آریایی است که نمونه هایی از آنها مربوط به چندهزار سال قبل باقی مانده است.سامی ها هنر منبت کاری را از ایرانیان باستان تقلید و اقتباس کرده و بعد ها وسیله(فینیقی ها) به یونان راه یافته است.

همایون فرخ می نویسد« خوشبختانه اینک آثار بسیاری از نشان های (مهره های استوانه ای) متعلق به قبل از دوران ماد در ایران به دست آمده است،از جمله یازده مهر استوانه یی که دارای خطوط و علائمی هستند و از کاوشهای مارلیک کشف شده و خواندن خطوط آن به آقای دکتر کامرون محول شده است.از ملت سونگیری(سومر)نیز تاکنون مهره های حکاکی شده بسیاری به دست آمده است و مسلم می دارد که آشوری ها و سپس یونانی ها از آنها هنر منبت کاری را فرا گرفته اند.»



منبت کاری اصفهان

سابق بر این مغرضان و معاندان فرهنگ وتمدن ایرانی چنین وانمود می کردند که هنر حکاکی و منبت کاری متعلق به یونانی ها بوده است ولی با کشف مهرهای استوانه ای مربوط به شش هزار سال قبل از میلاد،دیگر چنین ادعاها رنگ و رویی ندارد و تعصب داشتن و غیر علمی بودن نشریه آنها را آشکار ساخته است.

پادشاهان ایران از قدیم وسیله ی مهرهای استوانه ای که به طرز هنرمندانه ای حکاکی میشد،فرمانهای لازم را صادر می کردند و علامات و سمبل هایی نیز به مناسبت امور مختلف بر روی این مهرها حک می کردند .

گرچه تعدای زیادی از این مهرهای حکاکی و منبت کاری شده ی مربوط به آریاها و قبل از روی کار آمدن شاهنشاهی هخامنشی موجود است،ولی متاسفانه از مهرهای دوره ی هخامنشی زیاد به دست نیامده است.تعدادی از مهرهای این دوره موجود است که از روی آنها می توان به چگونگی هنر منبت کاری و دقت و ذوق هنری آنها پی برد.
مهرهای اورارتویی و هخامنشی از نظر ظرافت و هنر حکاکی در حد اعلای زیبایی است.هنرمندان ایرانی با ذوق و قریحه خاص خود،سنگهای عقیق و زیبای الوان برای حکاکی انتخاب کرده وصورتها و اشکال مورد نظر را به طور برجسته بر روی عتیق حکاکی و تراشکاری می کرده اند.

پروفسور پوپ می نویسد: «اساساً باید گفته شود هنر حکاکی عتیق و سنگهای قیمتی دیگر مانند لاژورد و قان داش به چند هزار سال قبل از هخامنشی میرسد و ایرانی ها ، قرنها قبل از به وجود آمدن دولت هخامنشی هنر منبت کاری را ابداع کرده و به کار می برده اند.»
همین دانشمند در جای دیگر رسماً اعلام می کند: سبکی که به غلط و اشتباه یونانی می خواندند امروز اصلاح شده و آن را نمونه ی هنر هخامنشی می دانند و در واقع یونانی ها در منبت کاری و مهر سازی مقلد هخامنشی ها بوده اند. پروفسور پوپ این نظریه را جهت بطلان گفته های قبل که اصرار می شد به نحوی هنر دوره ی هخامنشی را ماخوذ از یونان بدانند آورده است.
از آثار مختلف، نمونه های بسیار زیبایی از هنر منبت کاری و نقاری مربوط به هخامنشیان، مانند سکه های دریک(داریک) به دست آمده است.حکاکی این سکه ها نشان می دهد که استادان حکاک،با شیوه ها و سبکهای مختلف این هنر آشنایی داشته و آموزش ها و فنون لازم را کسب کرده اند.

با توجه به پیشرفت کلی هخامنشیان به خصوص در معماری و تزیینات مربوط به آن و حکاکی هایی که بر روی ظروف وسکه ها به صورت کنده کاری بر روی تمثالها و تصاویر به دست آمده باید قبول کرد که نحوه ی فراگیری و آموزش این هنر در این زمان به نحو قابل ملاحظه ای پیشرفت داشته است.علاوه بر این در روی بسیاری از سر ستونها و اشیا فلزی و گچ بری ها ، ریزه کاری های هنری بسیار جالبی به چشم می خورد که به حق باید گفت استاد کاران و هنرمندان این دوره دستگاه و وسایل منظم آموزشی برای تعلیم این هنرها داشته اند.



منبت کاری اصفهان

در زمان اشکانیان نیز این هنر اصالت خود را حفظ کرده، چنان که از روی سکه های مختلف و اشیا فلزی و کنده کاری های این دوره می توان به پایداری و رواج این هنر در زمان پارتیان پی برد.هنر حکاکی و منبت کاری و نقاری این دوره نه تنها تحت تاثیر هنر یونانی قرار نگرفته،بلکه دنباله ی هنر هخامنشی است.

از آثار و بقایایی که از دهکده های پارتی واقع در مغان آذربایجان کشف شده نمونه هایی از هنر حکاکی و منبت کاری این عهد را به دست می دهد،که مهارت و استادی سازندگان آنها را به خوبی آشکار می سازد.

ضمن بحث از دهکده های پارتی و قبور آنها کامبخش فرد می نویسد:
« در چند نمونه از این قبور در پنج انگشت دست مرده، انگشتری وجود دارد که از آهن و یا برنز ساخته شده و عموماً دارای نگین شیشه می باشد.نگین ها اگر چه کوچکند، ولی در کمال مهارت حکاکی شده و هیکل انسانی و نیم تنه(سه ربع صورت و یا نیم رخ) با سبک یونانی در آنها حک شده است».
در موارد مختلف هخامنشیان و اشکانیان جنبه های ارزنده و مفید هنر ملل مختلف را گرفته و با هنر اصیل ایرانی تلفیق نموده و شاهکارهای هنری مستقل و نوینی را خلق و ابداع کردند و سبک تازه یی را به وجود آوردند که نشان دهنده ی تحول هنری در این دوران است.

استادان پارتی اشکال و صور گوناگون را به صورت مراسم مذهبی و یا جنگ تن به تن بر روی ابزار و ادوات، کنده کاری می کردند. بقایایی از این ابزار و کنده کاری ها در کوه خواجه نشان می دهد که هنرمندان پارتی با ظرافت هر چه بیشتر در خلق آثار بدیع به صورت کنده کاری، گچ بری، منبت کاری مهارت پیدا کرده و دانش خاص هنری خود را در این آثار جلوه گر ساخته اند.
در زمان ساسانیان هنر منبت کاری و حکاکی توسعه و ترقی بیشتر داشته و بر تعدد و تنوع آنها افزوده شده است. ساسانیان در نگاهداشتن و بهتر ساختن و افزودن به میراث هنری نیاکان خود اهتمام ورزیده و در پایداری و تحویل آنها به آیندگان کوشا بوده اند.آثار هنری این دوره به قدری غنی و پیشرفته است که در این مختصر نمی گنجد و فقط به ذکر نمونه هایی از آنها اکتفا می شود.علاوه بر انواع حکاکی ها و کنده کاری هایی که در دوره های قبل به آنها اشاره شد و در زمان ساسانیان ترقی و تکامل یافت، انواع مدال های نقره ای شاهنشاهان ساسانی به طرز بسیار جالبی ساخته می شده است.
از جمله مدال های نقره یی بهرام سوم به شکل بیضی می باشد که در وسط آن نیم رخ بهرام با تاج و تزیینات حک شده و یکی از زیباترین نوع حکاکی و نمونه ی پیشرفت این هنر در آن دوران است.

از حکاکی های دیگر دوره ی ساسانی مهرهای استوانه یی متعددی است که بیشتر مربوط به خسروپرویز است، این مهرها بر روی عقیق و سنگهای گرانبهای دیگر به طرز جالب و زیبایی حکاکی شده و در حال حاضردر موزه ی ارمیتاژ لنین گراد نگه داری می شود.دقایق و ریزه کاری های هنر حکاکی این دوره حاکی از پیشرفت و تکامل آموزش هنری و وجود هنرمندان ماهر و چیره دستی است که از دانش های مربوط به این رشته از هنرها اگاهی کامل داشته ومدتها تحت نظر استادان فن به آموختن و فراگیری فنون لازم قرار می گرفتند.

منبت کاری مانند خاتم كاري در دوران صفويه راه پيشرفت و ترقي را به سرعت پيمود و هنرمندان منبت كار آثار بسيار زيبائي در اين دوره از خود باقي گذاردند؛ ولي منبت کاری در دوره قاجاريه به علت عدم توجهي كه به هنر و هنرمندان شد،در بوتة فراموشي ماند و رو به انحطاط نهاد، تا اين كه با ظهور سلسله پهلوي هنر منبت کاری نيز مانند ساير صنايع مستظرفه مورد توجه قرارگرفت و موجبات احياي اين هنر فراهم گشت.

يك فرد با ذوق و علاقمند به هنر منبت کاری، اگر بخواهد براي اولين بار با فنون و اصول منبت كاري آشنا شود و به فراگرفتن اين هنر اشتغال ورزد بايد گام نخستين را از كوي طراحي بردارد و پس از آن با آشنائي كامل به انواع چوب‌ها و وسايل كار و آموختن فن درودگري، هنر مشبك را تعقيب و فنون موزائيك كاري، معرق كاري، رنگ كاري و رويه كوبي را فرا گيرد.

براي توضيح مختصر هر يك از فنون ذكر شده مي توان چنين گفت:
منبت کاری در دو نوع ريز و درشت برروي چوب و عاج و استخوان انجام مي شود و شامل مجسمه سازي، نيمرخ و تمام رخ، گلبرگهاي اسليمي، ختائي و غيره مي‌باشد.

مشبك كاری در تزيين قابها و ساير وسايل تجملي به كار برده مي شود و معمولاً بر روي چوبهاي گوناگون و عاج و استخوان انجام مي گردد.

معرق كاري و موزائيك كاري شامل قرار دادن چوبهائي به رنگهاي طبيعي و عاج و استخوان و صدف در كنار هم و به هم آميختن آنها و ايجاد يك سري نقشه هاي زيبا و بديع مانند اشكال گوناگون هندسي، برگ اسليمي، مينياتور و نظائر آن است.

رنگ كاري و رويه كوبي به منظور زيباتر ساختن و جلا بخشيدن به كارهاي منبت كاري است تقريباً مراحل نهائي كار است و در هنر تزئيني منبت مورد نظر هنرمندان و صاحبنظران اين فن مي‌باشد. رنگ كاري و رويه كوبي علاوه بر افزودن بر زيبائي اثر، چوب را از گزند رطوبت و گرما و نظائر آن حفظ مي‌كنند.

خراطی چوب یکی از صنایع دستی سنتی ایران

Posted: 01 Jun 2013 10:12 AM PDT

مراحل توليد در كارگاههاي خراطي به قرار ذيل مي باشد:
1 – انتخاب نوع چوب در ارتباط با كالاي توليدي
2 – برش چوب به وسيله ي اره ي نواري و رنده به اندازه ي مورد نياز شيئي كه ساخت آن مورد نظر است.
3 – بستن چوب بريده شده به دستگاه خراطي و گرد كردن آن و يا اصطلاحاً به صورت نيمه كاره درآوردن آن.
4 – در اين مرحله چنانچه توليد كالائي توخالي مورد نظر باشد، كار نيمه كاره را به وسيله سه نظام به دستگاه خراطي بسته و توي آنرا خالي مي كنند.
5 – مرحله پنجم تكميل كار نيمه كاره و پرداخت قسمت خارجي آن توسط سمباده مي باشد و بعد از آن محصول را كيلركاري نموده و به بازار عرضه مي كنند.
منابع تأمين چوب در كارگاههاي خراطي بيشتر باغهاي اطراف شهرها و يا جنگل مي باشد.
در استان گيلان بيشتر كارهاي توليدي شامل انواع شكلات خوري، گلدان، قندان ، آجيل خوري ، عصا و …. مي باشد.
توليدات اروميه بيشتر زاويه دار مي باشد و اقسام شكلات خوري ، پايه آباژور و رحل قرآن و … را شامل مي شود. دزفول كارهايش شبيه گيلان است و چيزهاي ديگري مثل قليان ، سرقليان و مشابه آن توليد ميشود. توليدات كردستان نيز نقريباً شبيه اروميه مي باشد.
خراطی شیوه‌ای از تولید محصولات چوبی است که طی آن و توسط ابزار و وسایل مختلف و عمدتاً به وسیلهٔ دستگاه خراطی اشیایی نظیر قلیان، گهواره، پایهٔ آباژور و ظروف مختلف ساخته و پرداخته می‌شود. خراطی ساختن اشیا از چوب است که سابقه‌ای بسیار طولانی دارد. بقایای نقش برجسته‌های کاخ داریوش در تخت جمشید نشان می‌دهد که تخت و چهار پایه و عودسوز آن به شیوهٔ خراطی تهیه شده‌است.شاردن جهانگرد فرانسوی نیز تحت تاثیر مهارت خراطان ایران قرار گرفته و سخن گفته‌است. حرفه خراطی از هنرهای مکانیکی است که ایرانیان توانسته‌اند از آن به خوبی بهره برداری کنند.
منبع:tebyan-zn.ir


هنر ساز سازی

Posted: 01 Jun 2013 10:05 AM PDT





تاريخچه حضور سنتور در ايران





با توجه به مستندهاي موجود به دوران قاجار برمي گردد که اين مستندات را مي توان درعکسهاي سنتورنوازان، مينياتورها و يا نگاره هاي به جا مانده در دوران پادشاهي فتحعليشاه قاجار مشاهده کرد. در تعريف ساختمان سنتور مي توان به دو فاکتور اساسي اشاره کرد اول آنکه ساز سنتور يک ساز ذوات الاوتار مطلق ذوزنقه مانند افقي است که به شيوه ضربه اي با مضراب نواخته مي شود خانواده اين ساز در مقابل خانواده قانون قرار مي گيرد به اين معنا که در ساز قانون با زخمه و کندن سيم ها صدا در مي آيد اما سنتور با مضراب صدا مي دهد . اما در خصوص شيوه ساخت و سازندگان اين ساز بايد متذکر شد که ساختمان و ساخت سنتور در ايران را مي توان به دو قسمت تقسيم کرد. ساخت سنتور از دوران قاجار تا دوره معاصر(مهدي ناظمي) و از استاد ناظمي تا کنون. بيشترين سازندگان سنتور در اصفهان و جلفا ساکن بودند و از جمله اين سازندگان ساز در دوران قديم مي توان به استاد زادور ارمني، مارکار اصفهاني، آقا گل اصفهاني ، خاچيک و حاج محمد کريم خان اشاره کرد. همچنين به برخي ديگر از نوازندگان سنتور در دوران معاصر هم مي توان ازصدري اصفهاني ، قدرت کليمي ديبانيا، مهدي ناظمي، عباس و محسن راسخ نام برد.




تاریخچه هنر کاشیکاری درایران

Posted: 01 Jun 2013 09:23 AM PDT


هنر کاشیکاری سابقه ای بسیار طولانی دارد و قدرت آن به هزاره دوم پیش از میلاد می رسد. در آغاز، این هنر بیشتر با آجرهای لعابدار برای استحکام بنا و نماسازی توامان استفاده می شد ولی رفته رفته در آرایش ظاهری ساختمان و نماسازی نیز کاربرد یافت به طوریکه کاشیکاری پیش از اسلام نیز در ایران بسیار مدنظر بوده است.
البته بیشتر از کاشیهای تک رنگ و احتمالاً چند رنگ ساده استفاده می شد که با اندک تزیینی همراه بود. ولی پس از اسلام این هنر شکل دیگری به خود گرفت و از آنجائی که در آیاتی از قرآن کریم به امر ریاضی و هندسه اشاره فرموده: گلبوته هایی که به شکل قرینه در زمینه طراحی می شد و نقوش هندسی که معماران مسلمان ایرانی در این هنر به کار گرفتند زیبایی آن را بیش از پیش نمایان ساخت.
در دوران اسلامی هنر کاشیکاری بیشتر در ساختمان مساجد و مدارس به کار گرفته می شد و این خود فرصتی پیش آورد تا آیات قرآن و احادیث نبوی و روایات ائمه هدی زینت بخش این هنر شود.
این هنر در ادوار و اعصار مختلف اسلامی با آموزه های ریاضی با روش انتقال سینه به سینه و نیز به شکل علمی انجام می شده است.
حرکات خطوط و ضوابط زمینه های یک کار و گره در خانه شطرنج معقلی، در فرم و اشکال گوناگون باتوجه به ترکیبات خاص اصول گره چینی، نشأت گرفته از فرمولهای ریاضی در این هنر محسوب می شد که امروز در بناهای مهم کاشیکاری اسلامی به چشم می آید.
در عصر حاضر هرچند خانه ریاضیات اصفهان با دایر کردن کارگاه آموزشی این امر را مدنظر قرار داده و به عنوان یکی از پیشگامان هنر کاشیکاری اسلامی در کشور محسوب می شود اما کافی نیست و می طلبد تا دانشگاهها، مراکز آموزشی آموزش وپرورش نیز در اعتلای دوباره این هنر و ایجاد شرایط مناسب برای دانشجویان و دانش آموزان فراهم کنند تا با شناخت از اصل هنر و سبک کاشیکاری، این هنر با مواد اولیه داخلی حیات بگیرد و این دوره از دوران ها نیز در این زمینه یادگاری از خود باقی بگذارد تا آیندگان را به قضاوت بنشانند.
منبع:tebyan-zn.ir

ذوق و زیبایی در مینای خانه بندی

Posted: 01 Jun 2013 09:05 AM PDT


در زمان اشكانیان تزئین بر روی فلز، عملی معمول و مرسوم بوده و رسم معمول هنری این زمان پایه های هنر عظیم و درخشان ساسانی را برافراشته است، از آنچه كه در مقبره شوش پیدا شده و از آثار مكشوفه همدان می توان دریافت كه فلزكاری در زمان اشكانیان از ارزش زیادی برخوردار بوده است. در این زمان ترصیع و مینا كاری هم رواج داشته است.
به عنوان مثال می توان از دیوارهای شوش كه با آجرهای مینا كاری شده پوشیده شده اند، نام برد، در آنها تصویر گاو و شاه و نیز حیوانات دیده می شود، دو دستبند طلا كه با مینای آبی و به روش ملیله دوزی كار شده است، هم اكنون در موزه آرمیتاژ لنینگراد نگهداری می شوند چون به جواهرات ایرانیان شبیه اند، نشان می دهد كه متعلق به این سرزمین بوده است و در عهد اشكانیان ساخته شده اند.
در آن زمان نشاندن جواهر روی فلز در ایران بخوبی انجام می شده است. نمونه آن یك جفت گوشواره است كه در موزه لوور نگهداری می شود. جواهر در ایران برای حداقل ۸ قرن ادامه داشته است شاهد دیگر، گیره ای است كه روی آن لعل كار شده و هم اكنون در موزه ولف شیم آلمان حفظ می شود؛ روی این گیره كه مربوط به دوره اشكانیان است و كیفیت بالایی دارد با زبان پهلوی نام اردشیر را نوشته اند.
بررسی ادوار گذشته ایران از نظر هنر میناكاری نشان می دهد كه این هنر در عهد ساسانیان از تمام دوره ها متنوع تر و كامل تر بوده است.امروزه نیز افراد فعال و دلسوخته ای در استانهای خراسان، اصفهان، تهران و خوزستان به این حرفه مشغولند كه می توان با حمایت از آنان، به اعتلای این هنر كم نظیر ایران دست یافت.
منبع:aftabir.com

هنر تزئین بوسیله خط

Posted: 01 Jun 2013 08:57 AM PDT


روی نوشته‌های آرامگاه داریوش اول در نقش رستم آثاری از رنگ آبی لاجوردی دیده شده و این نشان میدهد که در اصل این نوشته‌ها رنگ آبی داشته اند.
میگویند کتاب اوستا روی پوست گاو با خط زرین نوشته شده بود. کتب مانی نیز طبق گفته محققان اوایل دوره اسلامی با خط زرین نوشته میشده.
یکی از قدیمیترین نمونه خط کوفی گل‌دار که در کشور ما وجود دارد، و به خوبی نشان میدهد چگونه از خط برای تزئین بنا استفاده شده، نوشته‌های مسجد جامع نائین که به تاریخ ۲۸۸ هجری مورخ میباشد.
در این نوشته‌ها ابتدا و انتهای حروف با نقوشی شبیه به برگ خرما تزئین شده و با‌ین طریق خواندن آن کار آسانی نیست.
▪ کتیبه مسجد نائین به طریق زیر خوانده میشود :
امن با لله و الیوم.
دویست سال بعد در مسجدی در زنگبار که بوسیله ایرانیانی که با آن کشور مهاجرت کرده بودند ساخته شده، همین کتیبه با تزئینات بیشتر و پیچ و خم های زیادتر، زینت دیوار گردیده. خواندن کتیبه زنگبار بسیار مشکل تر از قرائت کتیبه نائین است و تحول خط کوفی را در عرض دو قرن نشان میدهد.
تقریبا یکصد سال بعد از مسجد زنگبار در روی دیوار برجی که بافتخار سلطان مسعود سوم (۴۶۲-۵۰۷ هجری) ساخته شده کتیبه زیبائی، مخلوط با نقوش هندسی، به شیوه کاخ اشکانی در مشطه روی آجر تراشیده شده. که بمنزله یکی از شاهکارهای هنر خط نویسی روی ابنیه می‌باشد و قابل مقایسه با کتیبه مدرس نظامیه در خار گرد است که بنام نظام الملک ساخته شده.
در عهد اشکانیان و ساسانیان تزئینات دیوارها و درهای کاخها روی گچ تراشیده می‌شد. در دوره اسلامی نیز سوره های قرآن یا نام سازندگان مساجد یا تاریخ بنای آن روی گچ تراشیده شد بنابراین در سبک کار تغییری حاصل نشد. فقط موضوع تزئینات عوض شد. این مطلب از مقایسه نوشته های جامع نائین با تزئینات کاخ تیسفون یا «مشطه» بخوبی معلوم میگردد. این شیوه خط نویسی با تراش آجر کاملا متناسب بود و طبعا خطوط بصورت افقی یا عمودی در میآمدند و در کتیبه‌ها خط منحنی دیده نمی‌شد. نظایر این خطوط در قرن سوم هجری در روی بشقابهائی از نیشابور بدست آمده و نمونه های متعدد از آن در موزه ایران باستان موجود است.
خط بشقابی که در شکل مقابل دیده می‌شود به طریق زیر خوانده می‌شود «الحلم اوله مرمذاقته لکن آخره احلا من العسل»و در نمونه دیگری «لصاحبه برکه و یمن و سرور».
بنابراین هنرمندان ایرانی از خط عربی با انواع مختلف در روی دیوار مساجد و سر درها و درهای چوبی و بشقابهای سفالین و اشیاء دیگر استفاده نموده آنرا بصورت تزئین زیبائی در آورده اند و این یکی از خصوصیاتی است که هنر ایران را از هنر کشورهای دیگر اسلامی متمایز می‌نماید.
منبعnegarkhaneh.ir

‌هنر نقاشی با شن: جادو با شن‌ریزه‌ها

Posted: 01 Jun 2013 08:48 AM PDT

پالایش درونی با اثر هنری
همانگونه که هنر نقاشی و طراحی با شن ‌توانایی‌ها و جنبه‌های فردی ویژه‌ای نیاز دارد و آنها را به نمایش می‌گذارد، با اجرای چندرسانه‌ای یا کار جمعی برای شکل دادن به ماسه‌ها، ظرفیت ایجاد پیوندهای جمعی، ایجاد احساسات هنری مشترک میان هنرمند و هنردوستان و پیدایش فرایندهای پالایش درونی (Katharsis) را از راه ارتباط با اثر هنری نیز دارد. فرایندهای جمعی روانی و تأثیرهای آنی آن بر بینندگان از سویه‌های قابل پژوهش این زمینه‌ هنری هستند.

برای نمونه در آذر سال ۸۷ گروهی از جوانان هنرمند ایرانی در بخشی از ساحل خلیج فارس "بزرگ‌ترین فرش ماسه‌ای جهان با نام خلیج فارس" را با شن‌های رنگی و خاک ترسیم کردند.
گذشته از سویه‌های ملی‌گرایانه و اجتماعی این حرکت در پاسخ به بحث‌هایی که درباره‌ خلیج فارس مطرح شده بود، آنها برای رهایی از ذهنیت تحمیل نامی ناآشنا بر محل آشنای خود، خلیج فارس، و پاسخگویی به فرایند درونی ناشی از این حس، کنش هنری خود را ترتیب داده بودند. حافظه‌ جمعی در کار آنها محوریت یافته بود. خاطره‌ای که در کار آنها نام مکانی را در خود حفظ کرده بود.
این بار شن‌ها نه بر سطحی شیشه‌ای، بلکه در ساحل خلیج فارس نقش فرشی را به تماشا می‌گذاشتند که می‌شد آن را به گونه‌ای دیگر نیز تفسیر کرد.

این بزرگ‌ترین فرش ماسه‌ای جهان در عین حال با زبان بی‌زبانی، در برابر آسمان آبی و پهنه‌ خلیج می‌گفت: «این زمین، خانه‌ من است. برای زیستن آن را فرش می‌کنم.» پیامی که بسیار گویاتر و به گونه‌ای دیگر در تصویر افلاطون و ارسطو در نقش "مدرسه‌ آتن" اثر (سال‌های ۱۵۰۸ تا ۱۵۱۱ میلادی) رافائل سانتسیو (نقاش دوره رنسانس ایتالیا) و اشاره‌ ارسطو به ماندن بر «خانه‌ زمینی» و پای فشردن بر آن و تأکید این فیلسوف بر امور عینی آشکار است.
برای فرایند پالایش جمعی از راه این گونه‌ هنری می‌توان به نمونه‌ جدید دیگری نیز اشاره کرد: آخرین و جدیدترین اجرای نقاشی شنی خانم کسنیا سیمونووا، استعداد درخشان این هنر از کشور اوکراین بسیار دیدنی است. در اوکراین به درستی او را «خداوندگار نقاشی شنی» نامیده‌اند. این هنرمند جوان با جادوی دستان خود و تبدیل بی‌درنگ تصاویر به یکدیگر، گاهی این گمان را ایجاد می‌کند که در حال جادوگری با شن‌هاست.
منبع:hamshahrionline.ir


تاثیرات شگفت انگیز رنگها برروی ذهن

Posted: 01 Jun 2013 08:27 AM PDT

تاثیرات شگفت انگیز رنگها برروی ذهن انسان!


رنگها می توانند تا حد زیادی ذهن و احساسات ما را تحت تاثیر قرار دهند. برخی از رنگها روی انرژی ذهنی ما تاثیر می گذارند و برخی از آنها حتی تاثیر فیزیکی دارند. بنا براین با ترکیب رنگ های مختلف و بکارگیری رنگهای مناسب در خانه و محیط کار می توانید از تاثیرات مثبت آنها بر روی ذهن و جسمتان بهره مند شوید .

رنگ های انرژی زا :
رنگهای روشن و تند معمولا" انرژی زا هستند. برای مثال رنگ قرمز آنقدر انرژی زا است که فشار خون را بالا می برد. رنگ قرمز مارا به هیجان می آورد و بسیاری آن را رنگ عشق می دانند. رنگ زرد انرژی را زیاد می کند و به ما احساس رضایت و خوشحالی می بخشد. رنگ نارنجی اشتها آور است و باعث می شود که ما در کل احساس خوبی داشته باشیم.

رنگ های متعادل کننده و آرامش دهنده :
برخی از رنگها باعث تعادل ذهنی می شوند. رنگ سبز سمبل طبیعت است و در ذهن ما تعادل و آرامش برقرار می کنند. رنگ آبی هم الهام بخش صلح و عدالت است و ذهن ما را آرام می کند. رنگ آبی می تواند فشار خون را هم کاهش دهد.

رنگ های خلاقیت زا :
برخی از رنگها در خلاقیت و نو آوری تاثیر گذار هستند. برای مثال رنگ بنفش حس کنجکاوی را بر می انگیزد و همانطور که می دانید کنجکاوی یک محرک عالی برای ذهن های خلاق است. رنگ صورتی هم قدرت خلاقیت و نوآوری شما را بهبود می بخشد.

رنگ های قدرت دهنده :
رنگ سفید، انرژی و قدرت ذهنی شما را افزایش می دهد و وقتی به عنوان رنگ زمینه استفاده می شود قدرت رنگهای دیگر را نیز افزایش می دهد. رنگ سیاه هم الهام بخش استقلال و قدرت است .






داستانهای کوتاه برای دوستان گل انجمن

Posted: 01 Jun 2013 08:23 AM PDT

معامله شوخی بردار نیست
خواهر روحانی در کلاس مدرسه مقابل دانش آموزان نوجوان، ایستاده بود. او در حالی که یک سکه یک دلاری نقره در دستش بود گفت: به دختر یا پسری که بتواند نام بزرگترین مردی را که در این دنیا زیسته است بگوید، این یک دلاری را جایزه می دهم.
یک پسر خردسال ایتالیایی گفت: منظورتان میکل آنژ نیست؟
خواهر روحانی جواب داد: خیر، میکل آنژ یک هنرمند برجسته به حساب می آید، لکن بزرگترین مردی که دنیا به خود دیده نیست.
یک دختر خردسال یونانی گفت: آیا ارسطو بود؟
خواهر روحانی جواب داد: خیر، ارسطو یک متفکر بزرگ و پدر علم منطق بود اما بزرگترین مردی که در دنیا زندگی می کرده، محسوب نمی شود.
بالاخره یک پسر خردسال یهودی گفت: می دانم چه کسی است، او عیسی مسیح است.
خواهر روحانی جواب داد صحیح است و یک دلاری را به او داد.
خواهر روحانی که از جواب پسربچه یهودی قدری شگفت زده شده بود، در زنگ تفریح او را در زمین ورزش یافت و از او پرسید: آیا واقعا اعتقاد داری که عیسی مسیح بزرگترین مردی است که دنیا به خود دیده ؟
پسربچه جواب داد: البته نه، هر کسی می داند که بزرگترین مرد موسی بود. اما معامله شوخی بردار نیست!
به نقل از کتاب بزرگترین اصل مدیریت در دنیا نوشته مایکل لوبوف

درختی عجیب با میوه های مرگبار +عکس

Posted: 01 Jun 2013 07:42 AM PDT


درختی عجیب با میوه های مرگبار +عکس

مجموعه: اخبار گوناگون
این درخت عجیب و خطرناک و در عین حال مفید "درخت توپی" نام دارد و در قاره آمریکای جنوبی در منطقه دریای کارئیب رشد می کند.

وجه تسمیه درخت توپی آن است که صدای برخاسته از این میوه کروی شکل هنگام افتادن و برخورد با زمین همانند صدای مواد منفجره و یا گلوله ای است که از سلاح توپ خارج می شود و به همین دلیل روی این درخت تابلوی هشدار دهند نصب می کنند چراکه اگر این میوه به هر انسان برخورد کند ممکن است به مرگ وی منجر شود.

این درخت برای اولین بار توسط یک گیاه شناس به نام آلبرت آبلت در سال 1775 کشف شد.

پوست این میوه از چوب و عصاره داخل آن داری بوی خوبی است اما نکته جالب آنکه این میوه مستقمیما از تنه خود درخت رشد می کند.

نکته جالت تر آنکه این میوه دارای خواص دارویی است و از آن به عنوان آنتی بیوتیک برای التیام زخم، کاهش درد دندان، سرماخوردگی و درد معده استفاده می شود.

این درخت همچنین در معابد بودایی در سریلانکا نیز رشد می کند به همین دلیل شکوفه های آن برای بودایی ها مقدس است.

قطر این میوه کروی شکل بین 15 تا 24 سانتیمتر است.






منبع:برترین ها

نمایشگاه جواهرات در کاخ باکینگهام+ تصاویر

Posted: 01 Jun 2013 07:11 AM PDT

تاج Malerio: در سال 1962 از پلاتین، الماس، و توسط ژنرال فرانسیسکو فرانکو، شاهزاده سوفیا به عنوان هدیه ای برای ازدواج دریافت داشته است:

تاج ملکه مری از الماس و مروارید که در سال 1913 طراحی شده بود، و سرانجام در سال 1981 به عنوان هدیه عروسی به پرنسس دایانا رسید و بعد از طلاق وی از شاهزاده چارلز در سال 1996 دوباره بازگشت به خزانه ملکه بازگشت:


تاج ملکه آنه ماری به شکل برگ های زیتون از الماس و یاقوت:

منبع:rouzegareno.ir


آشنایی با خطرناک‌ترین پرندگان دنیا +عکس

Posted: 01 Jun 2013 06:54 AM PDT


آشنایی با خطرناک‌ترین پرندگان دنیا +عکس


پرندگان از جمله حیوانات محسوب می شوند که از روی غریزه دست به کارهای خود می زنند و خیلی نمی توان از آن ها انتظار عاقلانه رفتار کردن داشت. از همین رو در صورت احساس خطر دست به کارهای بسیار خطرناکی می زنند.
شاهین دم قرمز

یکی از پرندگان بومی آمریکای شمالی است که به عنوان یک شکارچی بسیار مشهور نیز شناخته می شود. این پرنده نزدیک به 2 کیلوگرم وزن دارد و البته در بالای درخت های بلند خانه سازی می کند. اگر لانه اش در منطقه انسان ها باشد آن را تغییر نمی دهد بلکه سعی می کند انسان ها را از آنجا دور کند. از جمله کارهای او حمله های مستقیم به سمت سر و گردن انسان است که باعث مصدومیت های شدید در بدن می شود.
جغد برفی

یکی از پرندگانی است که در شمالی ترین نقاط زمین زندگی می کند. این پرنده بیشتر در منطقه تندرا در قطب شمال دیده میشود وزن آن نیز نزدیک به 3 کیلوگرم است. یکی از تیزبین ترین و البته بدخلق ترین پرندگان دنیا است چرا که با دیدن اولین نشانه هایی از تهدید از سوی انسان ها سریعا به سمت سر و صورت حمله می کند. این پرنده می تواند آسیب های جدی به چشمان و صورت وارد کند که جبران آن ها بسیار سخت است.
کرکس بره

یکی از پرندگانی که در آلمان دیده می شود و البته هدف اصلی آن نیز بره ها و گوسفند ها هستند اما برای رسیدن به هدفش دست به هر کاری می زند کرکس بره است. این پرنده که وزنی در حدود 3 کیلوگرم دارد حالت هجومی خاصی به خود می گیرد و البته حملات آن ها مرگبار است. در صورت احساس خطر به سمت سر شیرجه میزنند و نوکشان را وارد سر می کنند این باعث می شود تا سر شکسته و یا حتی مغز اسیب ببیند و باعث مرگ شود.
بوف

بوف یا همان جغدهای قهوه ای یکی دیگر از پرندگانی هستند که باید از آن ها بترسیم چرا که می توانند صدمات شدید به ما وارد کنند. این پرندگان درحالی که بسیار آرام به نظر می رسند خطرناک نیز هستند. طبیعت اصلی زندگی آن ها در امریکای شمالی است و وزن آن نیز 1 تا 2 کیلوگرم است. در صورت احساس خطر با پنجه ها و نوکش حمله های بسیار خطرناکی را انجام میدهد که اسیب های شدید به صورت و سر وارد می کند.
لوون شمالی

یکی از گونه پرندگان خطرناک در دنیا است که تا به حال باعث مرگ بسیاری از انسان ها شده است. این پرنده در طول سال بیشتر در نقاط سرد و شمالی کره زمین زندگی می کند اما در زمستان کمی به جنوب می آید و البته در کنار دریاچه ها زندگی خودش را شروع می کند. و البته در این مدت دریاچه را سهم خود می داند و اگر انسان ها به آن نزدیک شوند. با پنجه های قوی اش مستقیما به قلب ان ها حمله می کند و در مواردی نیز دیده شده است که او قلب را از جایش خارج کرده باشد.
منبع:yjc.ir


فعال کردن قابلیت «تشخیص چهره» در گلکسی اس ۴

Posted: 01 Jun 2013 06:54 AM PDT

«گلکسی اس ۴»، مانند تعدادی از دستگاه‌های اندرویدی دیگر، از قابلیت «تشخیص چهره» (Face Detection) پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت، چهره‌های تشخیص‌داده‌شده را هم برچسب‌گذاری کنید. برای فعال یا غیرفعال کردن «تشخیص چهره»، گام‌های زیر را دنبال کنید:
۱. اپ «دوربین» (Camera) را اجرا کنید. کلید Menu (یا کلید Option) را، که در سمت چپ کلید Home قرار گرفته، بفشارید.
۲. بر روی Setting کلیک کنید.
۳. اولین سربرگ را انتخاب کنید (آنکه دارای آیکن دوربین است).
۴. اکنون می‌توانید Face Detection را در وضعیت فعال یا غیرفعال قرار دهید.
منبع:http://androidwidgetcenter.com/andro...-on-galaxy-s4/

ترفند پیدا کردن صاحب خط همراه اول

Posted: 01 Jun 2013 06:53 AM PDT

مال من که نشد :D:D:D

اعلام زمان پخش زنده مسابقات فوتبال از تلویزیون

Posted: 01 Jun 2013 06:50 AM PDT


شنبه 11/03/1392 ساعت : 22:30
فينال جام حذفي آلمان : بايرن مونيخ - اشتوتگارت
زنده از شبكه سه

گلکسی اس ۳: اختصاص دادن چندین شماره تماس به یک مخاطب

Posted: 01 Jun 2013 06:47 AM PDT

در دستگاه‌های سری اسِ گلکسی و دیگر اسمارت‌فون‌های اندرویدی می‌توان چندین شماره تماس را به یک مخاطب اختصاص داد و از برچسب‌هایی نظیر «خانه»، «محل کار»، «تلفن‌همراه»، «فکس» و … برای هرکدام از آن‌ها استفاده کرد. برای این کار می‌توانید گام‌های زیر را دنبال کنید:
۱. اپ Contacts را اجرا و سپس بر روی نام مخاطب موردنظرتان کلیک کنید.
۲. از گوشه بالا-سمت راست صفحه، آیکن Edit را برگزینید.
۳. در پنجره باز شده، آیکن «+ سبز رنگ» را لمس کنید.
۴. اکنون می‌توانید شماره تماس جدیدی را اضافه کنید و برچسبی را به آن نسبت دهید.
۵. پس از افزودن شماره‌های جدید، بر روی Save کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود.
منبع:http://androidwidgetcenter.com/andro...-on-galaxy-s3/

لپ تاپی از طلای 24 عیار +عکس

Posted: 01 Jun 2013 06:40 AM PDT


لپ تاپی از طلای 24 عیار +عکس

مجموعه: اخبار گوناگون
این لپ تاپ این روزها نزدیک به 30 هزار دلار قیمت کذاری شده است که بعد از اعلام اغاز فروش درخواست های زیادی نیز برای آن ارائه شده است.
افراد ثروتمندی که علاقه دارند وسایل خاصی را در دست داشته باشند در دنیا کم نیستند و حاضرند برای خواسته هایشان دست به هر کاری بزنند و هر مقدار پولی را خرج کنند.
به تازگی یک شرکت آمریکایی اعلام کرده است که از این به بعد برای افراد ثروتمندی کار خواهد کرد که میخواند وسایل خود را به طرز شگفت انگیزی خصوصی و منحصر به فرد کنند.

ان ها به تازگی یک لپ تاپ اپل را تبدیل به یک شمش بزرگ طلا کرده اند. این لپ تاپ کاملا از طلای 24 عیار ساخته شده است و همچنین نشان اپل آن نیز با الماس های مختلف پر شده است.
این لپ تاپ این روزها نزدیک به 30 هزار دلار قیمت کذاری شده است که بعد از اعلام اغاز فروش درخواست های زیادی نیز برای آن ارائه شده است.
این شرکت در گدشته نیز دست به کارهای جالبی زده بود که از جمله آن ها می توان به کنسول های بازی طلایی و یا وسایل الکترونیکی دیگر مانند تلن همراه از طلا اشاره کرد.

منبع:yjc.ir


تصاویر تولد 2 سیاره غول پیکر/ کشف چگونگی شکل‌گیری سیارات

Posted: 01 Jun 2013 06:32 AM PDT


تصاویر تولد 2 سیاره غول پیکر/ کشف چگونگی شکل‌گیری سیارات

مجموعه: اخبار علمی و آموزشی

تاریخ انتشار : شنبه, 16 دی 1391 13:03
ستاره شناسان برای نخستین بار توانستند تولد دو سیاره غول پیکر را در حال بلعیدن گاز اطراف خود در هنگامی که به دور ستاره مادر خود می گشتند، رصد کنند.
این رویداد که توسط بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان رصد شده است، نشان دهنده جریان های بسیار عظیمی از گاز در سراسر شکاف موجود در حلقه ای از ماده اطراف یک ستاره جوان است.
این کشف می تواند پشتیبانی برای نظریه های چگونگی رشد سیارات باشد.

آرایه تلسکوپی "آتاکاما لارج میلی متر" (ALMA) در بیابان آتاکامای شیلی به جایی فراتر از آسمانهایی دست یافته که بقیه رادیو تلسکوپ های جهان موفق به رصد آن شده بودند.
محققان ستاره جوانی به نام HD 142527 را بررسی کردند که در فاصله 450 سال نوری از زمین قرار دارد. این ستاره با حلقه ای از گاز و غبار کیهانی به جا مانده از ابرهای شکل دهنده این ستاره احاطه شده است.
این حلقه غباری با یک شکاف به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم می شود. این شکاف توسط دو سیاره عظیم گازی که به تازگی در حال شکل گیری هستند، ایجاد شده است. این سیارات در هنگام گشتن به دور ستاره شان، مدارهای خود را شکل داده اند.

بر اساس نظریات، سیارات غول پیکر با جذب گاز از حلقه بیرونی رشد می کند. جذب این گازها جریاناتی را به راه می اندازد که پل هایی را در سراسر شکاف این حلقه ایجاد می کند.
این نخستین رصد مستقیم از چنین جریانهایی است که انتظار می رفت توسط سیارات غول پیکر در حال بلیعدن گاز در هنگام رشد، شکل می گیرند.
دکتر سیمون کاساسوس از دانشگاه شیلی در سانتیاگو گفت: ستاره شناسان وجود این جریانها را پیش بینی کرده بودند، اما این نخستین بار است که توانسته ایم آنها را به طور مستقیم مشاهده کنیم.
به گفته وی به لطف داشتن تلسکوپ جدید ALMA، توانسته ایم رصد مستقیمی از نظریات کنونی چگونگی شگل گیری سیارات داشته باشیم.
دکتر سباستین پرز از دانشگاه شیلی گفت: فکر می کنیم سیاره غول پیکری در این حلقه غباری پنهان است و هر یک از این جریانها را ایجاد می کند. این سیارات با جذب برخی از گازهای حلقه بیرونی رشد می کنند. بقیه این گاز به حلقه درونی و به سوی ستاره می رود.

اندازه حلقه درونی معادل فاصله خورشید تا مدار زحل در منظومه شمسی است در حالی که حلقه بیرونی حدود 14 برابر بیش از این اندازه است.
در حالی که ستاره مرکزی با جذب مواد از حلقه داخلی هنوز در حال شکل گیری است؛ حلقه درونی اگر به گونه ای حفظ نشود از بین خواهد رفت.
محققان دریافته اند میزانی باقی مانده از این جریانهای گازی در حلقه درونی فقط برای بازسازی حلقه درونی و تغذیه رشد ستاره کافی است.
هنوز ساخت تلسکوپ ALMA کامل نشده و از این رو این تلسکوپ هنوز به توانایی های کاملش نرسیده است.
این داده های جدید در نشریه نیچر منتشر شده است.
منبع:mehrnews.com

بیاید یه کم بخندیم

Posted: 01 Jun 2013 06:30 AM PDT



دختر خالم به بچش واسه اینكه شیرینی زیاد نخوره دندوناش خراب نشه گفته شیرینی ها رو شمردم یدونش كم بشه میزنمت
بچه هم وقتی همه خواب بودن رفته همه شیرینی ها رو نصفه گاز زده كه تعدادش كم نشه!
ینی استعدادت تو حلقم:))

این مرد حیوانات را زنده زنده می خورد+عکس

Posted: 01 Jun 2013 06:27 AM PDT


این مرد حیوانات را زنده زنده می خورد+عکس

مجموعه: اخبار گوناگون

"لوییز کول"، مرد جوان ۲۸ ساله،‌ تصاویری از خود را در فضای مجازی منتشر کرده که نشان می‌دهد او در حال خوردن خرچنگ، رطیل و ۲۱ ملخ زنده است.

انتشار تصاویری از مرد جوان که در حال خوردن عقرب زنده است در فضای مجازی، واکنش‌های زیادی را در پی داشت.
همچنین تصاویری از این مرد انگلیسی منتشر شده که ۱۰ موش مرده را در بشقابی چیده و به عنوان غذایی اشتهاآور به آن‌ها نگاه می‌کند!
کول که ساکن جنوب غرب لندن است می‌گوید که قصد دارد کاملا آزاد و رها زندگی کند..../فردا نیوز




5دختر 19 ساله که جن گیری می‌کنند! +عکس

Posted: 01 Jun 2013 06:23 AM PDT


5دختر 19 ساله که جن گیری می‌کنند! +عکس

مجموعه: اخبار گوناگون






اکثر دختران در سنین نوجوانی بیشتر وقت خود را صرف خرید کردن و گردش با دوستان خود می کنند اما گروهی از دختران در امریکا و جود دارند که از مدرسه باب لارسون در رشته جن گیری فارغ التحصیل شده و به کار جن گیری و خارج کردن ارواح شیطانی از بدن افراد می پردازند!!

ساوانا، جس، کریستینا، ملانی و براین دخترانی هستند که بین 16 تا 19 سال سن دارند و پس از اینکه کشیش باب لارسون اعلام کرد که به افراد با ایمانی برای از بین بردن نیروهای شیطانی نیاز دارد، به مدرسه او مراجعه کرده و آموزش های لازم برای جن گیری و مبارزه با شیاطین را آموختند.
این دختران می گویند که این کار بسیار سخت، دشوار و در بعضی مواقع واقعا ترسناک است. آنها برای دفع جن و شیطان از بدن فرد مورد نظر از انجیل، صلیب و آب مقدس استفاده می کنند و برای اینکار از مردم هیچ گونه هزینه ای دریافت نمی کنند اما بیشتر مردم به آنها مبلغی پرداخت می کنند تا هزینه سفر آنها جبران شود.
به گزارش سیمرغ، براین می گوید که آنها خیلی کم برنامه های تلویزیون را تماشا می کنند چرا که در این برنامه ها شیطان را کاملا حس می کنند. آنها حتی اعتقاد دارند که فیلم هایی مانند هری پاتر و گرگ و میش، باعث تحریک شر و شیطان می شوند!.../سیمرغ


مرد کله فولادی +عکس

Posted: 01 Jun 2013 06:19 AM PDT


مرد کله فولادی +عکس

مجموعه: اخبار گوناگون
سر یکی از بخش های بسیار حساس در بدن است و باید از آن به دقت مراقت کرد تا مبدا دچار مشکل شود. ضربه های محکم به سر می تواند بسیار خطرناک و همچنین کشنده باشد.
حتما در هنگام ایستادن در ایستگاه مترو با اخطارهای "نباید از خط مجاز عبور کنید" روبرو شده اید. این اخطارها همیشه برای حفظ جان شما هستند.
"استفان رایت" کسی است که به این اخطارها توجه خاصی ندارد و البته این باعث شده است که با یک قطار مترو تصادف کند ولی از روی خوش شانسی همچنان زنده است.
چندی پیش این مرد انگلیسی در حالی که خیلی خسته و خواب آلود به همراه فرزندانش در ایستگاه ایستاده بوده است برای دیدن مترو کمی خم می شود اما در همین حال ناگهان مترو با سرعت بیش از 120 کیلومتر به سر او می کوبد.

این تصادف البته باعث نشد تا آسیبی به او برسد و او به راه خودش ادامه داد. این درحالی است که پلیس احتمال انجام یک سوقصد را می داد و کل مترو را برای دوساعت به حالت تعطیل در آورد.
روز بعد او به خاطر درد شدیدی و مقداری کبودی به پزشک مراجعه می کند و البته پزشکان نیز سلامت کامل او را تایید می کنند و می گویند مشکل خاصی ندارد.
استفان می گوید: در لحظه برخورد احساس گیجی کردم اما می دانستم که در صورت افتادن فرزندانم خواهند ترسید و به همین علت محکم به راه خودم ادامه دادم.
منبع:yjc.ir


از جنگ انسان با شترمرغ تا جنگ 335 ساله

Posted: 01 Jun 2013 06:14 AM PDT


از جنگ انسان با شترمرغ تا جنگ 335 ساله

مجموعه: اخبار گوناگون

جنگ واژه ای ترسناک است. در میدان جنگ گلوله ها به پرواز درمیایند و انسانها به خاک می افتند. در طول تاریخ و بنا به دلایل متفاوتی کشورها ، گروها و قبایل مختلف بنابر دلایل مختلف با هم وارد جنگ شدند.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، کشمکش های سرزمینی ، مذهبی و اقتصادی و بسیاری از دلایل دیگر باعث آغاز جنگ ها شده است. اما ما قصد نداریم تا شما را با جنگهای خونین و معروف آشنا کنیم ، بلکه قصد داریم تا شما را با عجیبترین جنگها که به دلایل عجیبی یا به نوعی خنده دار آغاز شده است آشنا کنیم.
جنگ انسان و شترمرغ
در سال 1932 جمعیت شترمرغ های استرالیا بسیار زیاد شده و به نوعی از کنترل خارج شد. در آن زمان چیزی در حدود 20 هزار شتر مرغ در بیابان های استرالیا به صورت گروهی حرکت کرده و در سر راه خود بسیاری از مزارع را تخریب می کردند.

به همین دلیل دولت استرالیا به ارتش این کشور ماموریت داد تا با تشکیل گروهی به مبارزه با این تهدید بپردازد. نظامیان استرالیایی به شوخی این ماموریت را اعلان جنگ به شترمرغ ها اعلام کردند.
به مدت یک هفته در ماه نوامبر یک تیم رزمی از ارتش استرالیا در بیابانهای این کشور به دنبال این شترمرغ ها بود و نهایتا با وجود استفاده از مسلسل های سنگین نهایتا موفق شد تا تنها 2500 شترمرغ را بکشد. به دلیل همین نتایج ضعیف این گروه ماموریت خود را خاتمه داد.
جنگ برای یک سطل چوبی
در سال 1325 میلادی بین دو شهر خودمختار "مودنا" و " بلوگنا" در ایتالیا امروزی جنگ در گرفت. اما دلیل آغاز این جنگ واقعا عجیب و به نوعی مضحک بود. یک سطل چوبی، این دلیل آغاز جنگ بود. گروهی از سربازان مودنا با حمله به منطقه ای در بلوگنا سطل چوبی بزرگی را به دست آورده و به شهر خود بازگشتند. شهر بلوگنا نیز در مقابل برای بدست آوردن مجدد سطل و افتخار از دست رفته خود به طرف مقابل اعلان جنگ داد. این جنگ که 12 سال به طول انجامید نهایتا برای مودنا ثمری نداشتند و آنها نتوانست سطل خود را بازپس بگیرند.

جنگ به خاطر یک سگ
در سال 1925 دو کشور یونان و بلغارستان روابط حسنه ای نداشتند. این دو کشور در زمان جنگ اول جهانی با یکدیگر جنگیده بودند و اوضاع در طول مرزهای دو کشور همچنان نا آرام بود. در 22 اکتبر سال 1925 شرایط بسیاری بحرانی شد. در این روز یک سرباز یونانی سگ خود را در نزدیکی مرز در منطقه ای به نام " پتریچ" دنبال می کرد مورد اصابت گلوله سربازان بلغاری قرار گرفت و کشته شد. دولت یونان به منظور تلافی در روز بعد به این منطقه حمله کرده و نیروهای بلغاری را از آن ناحیه بیرون راند. در عین حال جامعه ملل در آن زمان یونان را تحریم کرده و مجبور به پایان دادن به جنگ کرد. نتیجه این جنگ ده روزه برای دو طرف 52 کشته و غرامت 45 هزار پوندی برای یونان بود که بلغارها پرداخت کرد.

جنگ فوتبالی
بسیاری بازی فوتبال را به یک جنگ واقعی تشبیه می کنند. اما در سال 1969 همه چیز با یک مسابقه فوتبال آغاز شد. دو تیم ملی فوتبال "السالوادور" و "هندوراس" با هم مسابقه ای را برگزار کردند که با شکست السالوادور پایان یافت.

این باخت باعث ایجاد اختلافاتی بین دو کشور شد تا این که نهایتا در 14 ژوئن 1969 ارتش السالوادور به هندوراس حمله کرد. در این بین کشورهای عضو اتحادیه آمریکای لاتین وارد عمل شده و تواستند 10 ساعت پس از شلیک اولین گلوله آتش بس را به اجرا بگذارند.
متاسفانه در این جنگ 10 ساعته 3000 نفر کشته شدند.
جنگ 335 ساله
این جنگ بین هلند و جزیره ای به نام "سکیلی" در نزدیک انگلستان بود که در سال 1651 آغاز شد اما به مانند بسیاری از جنگهای آن زمان بدون درگیری خاصی به فراموشی سپرده شد. بیش از 300 سال بعد و در سال 1986 این دو کشور توافق کردند که با هم قرارداد صلح امضاء کرده و به طولانی ترین جنگ تاریخ بشر پایان دهند. جنگی که هیچ تلفاتی نداشت.

منبع:yjc.ir

مردي که با فریاد همه را از دنياي روياهايشان خارج کرد +تصاویر

Posted: 01 Jun 2013 06:08 AM PDT


مردي که با فریاد همه را از دنياي روياهايشان خارج کرد +تصاویر

مجموعه: اخبار گوناگون

يک عکاس تايلندي که از متروي شهري در اين کشور استفاده ميکرد متوجه شد همه مردم در واگنهاي مترو غرق در افکار خود و متوجه تلفن همراه و يا آي پد و لپ تاپ خود هستند، او در حرکتي جالب سعي کرد توجه آنها را جلب کند و سپس از حيرت و تعجب آنها از حرکت خود عکس برداري کند.
"بنز تاناچارت" يک عکاس و فيلم ساز تايلندي است ، او يک کلمه را با صداي بلند در مترو فرياد زده و درست در لحظه اي که همه حاضران در واگن با تعجب به سوي او برميگشتند از آنها عکس برداري ميکرد. نکته جالب اين تصاوير اين است که دقيقا همه حاضران سر خود را از روي تلفن و لپ تاپ و کتاب بلند کرده و با تعجب و در بعضي تصاوير با ناراحتي به او نگاه ميکنند.
او ميگويد ايده انجام اين کار از زمانيکه براي يک سال در نيويورک زندگي کرده به مغزش خطور کرده است و هنگاميکه دوباره به تايلند بازگشت تصميم گرفت آنرا عملي کند.
او ميگويد اين خيلي بد است که هرکس در دنياي خود زندگي کند و متوجه ديگران در اطراف خود نباشد . دنياي ما انسانهاي حال حاضر روز به روز کوچکتر مي شود ، شايد روزي برسد که حتي چهره همشهري هايمان برايمان خاطره شود . من با اين کار سعي کردم براي لحظه اي کوچک ديگران را متوجه اطراف خود کنم تا بدانند کجا هستند و در اطرافشان چه رخ ميدهد.



منبع:pardad.ir


14،000 دلار طلا برای بدست آوردن دل زنان + تصاویر

Posted: 01 Jun 2013 06:05 AM PDT


14،000 دلار طلا برای بدست آوردن دل زنان + تصاویر

مجموعه: اخبار گوناگون

می توان گفت: اینم یه جورشه!
میلیاردری هندی 14،000 دلار طلا پوشیده یا به خود آویزان کرده تا به خواسته اش برسد.
بنا بر این گزارش، معمولا می گویند « عشق را نمی توان با طلا خرید» ولی داتا پوگ اهل پیمپری چینچواد در ایالت ماهاراشترای هند با 32 سال سن اعتقادی خلاف این دارد. وی تیمی 15 نفره را 16 روز به کار واداشته تا برای او لباسی از طلا بسازند به این امید که چشم زنان هندی را به دنبال خود بکشاند!
وی در گفتگو با روزنامه Pune Mirror می گوید: این لباس، نیاز به اتو کردن ندارد!
وی افزوده است: همیشه آرزوی چنین لباسی داشتم و خوشحالم که مرد طلایی نام گرفته ام.



منبع:rouzegareno.ir


دریاچه ای که قایم موشک بازی می کند +عکس

Posted: 01 Jun 2013 06:00 AM PDT


دریاچه ای که قایم موشک بازی می کند +عکس



غیب شدن برخی از اجسام به طور ناگهانی به نظر ما بسیار عجیب و غیر قابل باور است و بیشتر فکر می کنیم که در فیلم و قصه ها وجود دارند.
این موضوع البته در مورد دریاچه "لوگارما" در که در منطقه کوچکی از یکی از شهرهای ایرلند که به همین نام است صدق نمی کند چرا که این دریاچه هر از چندگاهی ناپدید می شود.

این دریاچه ایرلندی را تنها افرادی که واقعا به چشم دیده اند باور می کنند چرا که ممکن است یک روز از کنار آن عبور کنید و پر از آب و زیبا باشد اما روز بعد تنها کویری خشک را در آن منطقه مشاهده می کنید.
دلیل اصلی این ناپدید شدن را محققان اینگونه برداشت کرده اند که دریاچه بر روی یک بستر گچی قرار گرفته است که این بستر مانند یک دریچه تخلیه عمل می کنند. در این صورت گاهی اوقات این دریچه بسته است و آب های مختلف که به این منطقه می آید در آن جمع می شود.

در صورتی که محل عبور آب از این دریاچه ها مسدود نباشد آب به سرعت خالی شده و دریاچه خیلی سریع ناپدید می شود و این باعث شده تا یکی از عجیب ترین مکان های دنیا به وجود آید.
البته این دریاچه به دلیل همین بستر که تقریبا حالت ثابتی ندارد بسیار خطرناک نیز هست به طوری که مسئولین منطقه به مردم برای بازدید از آن هشدارهایی را داده اند.

منبع:yjc.ir


۳ طلای دسته 94 کیلوگرم برای فضلی، ۳ نقره برای رشیدی/ یک گام تا قهرمانی

Posted: 01 Jun 2013 05:46 AM PDT


۳ طلای دسته 94 کیلوگرم برای فضلی، ۳ نقره برای رشیدی/ یک گام تا قهرمانی

مجموعه: اخبار ورزشی و نتایج مسابقات

تاریخ انتشار : شنبه, 11 خرداد 1392 08:59

قدرتنمایی پولادمردان نوجوان در قطر
۳ طلای دسته 94 کیلوگرم برای فضلی، ۳ نقره برای رشیدی/ یک گام تا قهرمانی
امیر حسین فضلی و میلاد رشیدی ۳ طلا و ۳ نقره دسته 94 کیلوگرم رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان آسیا را از آن خود کردند تا تیم ایران یک گام دیگر به کسب عنوان قهرمانی نزدیک‌تر شود.
به گزارش فارس و به نقل از روابط عمومی فدراسیون وزنه‌برداری، رقابت‌های دسته 94 کیلوگرم درحالی آغاز شد که همه نگاه‌ها به رقابت دو قهرمان جهان، میلاد رشیدی و امیرحسین فضلی بود.
رشیدی که در رقابت‌های جهانی ازبکستان با مهار وزنه 160 کیلویی مدال طلای یکضرب را به دست آورده بود، جمعه شب و در دوحه قطر حدنصاب 150 را به نام خود به ثبت رساند تا امیرحسین فضلی با مهار وزنه 151 بالاتر از او صاحب نشان طلا شود. در دوضرب هم رقابت این دو وزنه بردار ایرانی بسیار نزدیک بود، به طوری که رشیدی با مهار وزنه 180 کیلوگرم به کار خود خاتمه داد و فضلی در آخرین حرکت خود موفق شد وزنه 181 کیلویی را بالای سر ببرد.
به این ترتیب فضلی که در رقابت‌های جهانی ازبکستان با حدنصاب مجموع 328 کیلوگر روی سکوی سوم ایستاده بود، در دوحه قطر با پیشی گرفتن از قهرمان جهان، میلاد رشیدی، با حدنصاب 332 کیلوگرم روی سکوی قهرمانی ایستاد و رشیدی هم با حدنصاب مجموع 330 کیلوگرم سه مدال نقره وزن 94 کیلوگرم را از آن خود کرد.
در این وزن وزنه بردار ازبکستانی با حدنصاب مجموع 291 کیلوگرم (129 یکضرب و 169 دوضرب) با اختلاف زیاد نسبت به دو نماینده کشورمان روی سکوی سوم ایستاد.
پانزدهمین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی نوجوانان آسیا بعدازظهر امروز با برگزاری رقابت‌های دسته 94+ کیلوگرم، جایی که علیرضا سلیمانی و پیمان جان، مدعیان اصلی کسب عناوین قهرمانی و نایب قهرمانی در آن هستند، به پایان خواهد رسید./فارس

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آخرین مطالب انجمن علمی پردیس کوروش کبیر

آخرین مطالب انجمن علمی پردیس کوروش کبیر